Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης * * * Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης

Σάββατο, 20 Φεβρουαρίου 2016

Ο Δρόμος μας. « Ο Οδικός άξονας Καλλονής – Σιγρίου » στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020- ΤΑ ΝΕΑ των Σκαλοχωριτών

ΤΑ ΝΕΑ των Σκαλοχωριτών Αρ. Φυλλ.143 Οκτώβριος - Δεκέμωριος 2015



 Ο Δρόμος μας. « Ο Οδικός άξονας Καλλονής – Σιγρίου » στο νέο ΕΣΠΑ  2014-2020

του  Τάκη Χαραλ. Ιορδάνη ( Ph.D.) *
                     Έχουμε καιρό να γράψουμε κάτι σχετικά με  το έργο. Το έργο μας. Το έργο που σήμερα υλοποιείται, το οποίο η επιτροπής μας κατάφερε να κάνει να  παίρνει «σάρκα και οστά», με τις πολύχρονες άοκνες προσπάθειες,  ατέλειωτες ενέργειες και παρεμβάσεις της ακόμα και σε επίπεδο Πρωθυπουργού, μάλιστα επανειλημμένα . Να υλοποιείται στο νησί μας, ένα έργο προϋπολογισμού 44,50 εκατομ. Ευρώ με κονδύλια του ΕΣΠΑ, για το δρόμο των 55 χιλιομέτρων  Καλλονής - Σιγρίου. Το μεγαλύτερο που έγινε ποτέ στα νησιά του Αιγαιακού αρχιπελάγους. Η επιτυχία της επιτροπής μας φαίνεται όσο περνά ο χρόνος και τα πράγματα μπορούν να ειδωθούν  ψυχρά και από απόσταση.
Τούτο δε, ειδικότερα όταν υπάρχει η δυνατότητα να μπορεί να γίνεται συσχέτιση, κατά αντιδιαστολή με άλλο παρόμοιο οδικό έργο στο νησί μας. Το «οδικός άξονας Καλλονής – Πέτρας», μήκους μόνο ενός τρίτου του δικού μας και προϋπολογισμού, 17,00  εκατομ. Ευρώ μόνο, που ατυχώς δεν εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ .
 Ως γνωστό και τους δύο αυτούς άξονες εξήγγειλε την ίδια στιγμή το Φθινόπωρο του 1999, στην Καλλονή ο τότε Πρωθυπουργός Κ.Σημίτης. Η από το 2003 επιτροπή μας, με μέλη της από όλα τα χωριά της περιοχής μας, την οποία συνέστησα όταν είδα ότι είχε παρέλθει μία ολόκληρη τετραετία και ουδέν είχε γίνει σχετικά από την προαναφερθείσα εξαγγελία του Πρωθυπουργού, πάλεψε με συνέπεια, παρρησία, συνέχεια, πιεστική διεκδικητικότητα και τελικά μπόρεσε να προσφέρει στον τόπο μας αυτόν το σωσίβιο αναπτυξιακό άξονα.
Τα πρώτα σημάδια της επίτευξης του στόχου μας ήρθαν  το 2009, την Άνοιξη, μετά τη δεύτερη επιστολή μας εκείνη τη χρονιά, προς τον τότε Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή όταν σε έγγραφη απάντησή που λάβαμε από το ΥΠΕΧΩΔΕ, μας εδόθησαν τα πρώτα  20.000.000  Ευρώ.
Επειδή όμως τούτα όπως αναφερόταν στο έγγραφο του Υπουργείου θα έπρεπε να διατεθούν «κατά την ιεράρχηση των προτάσεων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου» πράγμα που σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο  ουδόλως μας διασφάλιζε το ότι ο στοχευόμενος οδικός αυτός άξονας θα περιλαμβανόταν στο ΕΣΠΑ ( 2007 – 2013), ή και αν τούτο γινόταν, το ποσό αυτό των 20.000.000 Ευρώ ήταν πολύ λίγο, λιγότερο από τα μισά από ότι ο προϋπολογισμός για τα 55 χιλιόμετρά του, γι’ αυτό κάναμε την πρώτη Πανολομέλεια της Επιτροπής μας στην πλατεία του χωριού μας (Σκαλοχώρι), τον Αύγουστο του 2009 .
Ο σκοπός της, όπως αποτυπώθηκε στο ψήφισμα που εκδόθηκε στο τέλος της διαδικασίας ήταν να διεκδικήσουμε το έργο να χρηματοδοτηθεί από το Τομεακό του ΥΠΕΧΩΔΕ και  μάλιστα στο σύνολο του προϋπολογισμού του, κι όχι τμηματικά όπως ατυχώς κάποιοι απεργάζονταν. Επί λέξει γράφαμε : « (ζητούμενο είναι) η εξασφάλιση του  συνολικού απαιτουμένου  κονδυλίου  για  την πραγματοποίηση του συνόλου του έργου και όχι την τμηματική  εκτέλεση αυτού. Τούτο δε θα πρέπει να γίνει μέσα στα  χρονικά πλαίσια  του  Δ!  ΚΠΣ  δηλ. 2007 -2013, από το Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ (νυν Υποδομών, Μεταφορών και  Δικτύων) ».  
Η επιτροπή μας με τη δράση, τις συνολικές παρεμβάσεις της και την όλη παρουσία της είχε πιά καταγραφεί στη συνείδηση των μελών της, αλλά και όλων των Λεσβίων. Το καλοκαίρι του 2010 διαπιστώνοντας ότι όλο το χρόνο που είχε εν τω μεταξύ παρέλθει, δεν είχε γίνει κάτι επί της ουσίας, προγραμματίσαμε τη δεύτερη Πανολομέλεια της Επιτροπής μας.  
Τούτη επικροτήθηκε από πολλούς πέραν των μελών της Επιτροπής, με πρώτο τον π. Δήμαρχο Λέσβου Δημ. Βουνάτσο που σε επιστολή του προς τον επικεφαλής της Επιτροπής Αγώνα και γράφοντα το παρόν, αφού τον ευχαριστούσε για την ενημέρωση που του είχε δώσει σχετικά με το θέμα μας, του έλεγε μεταξύ άλλων « Εγώ δεν ελπίζω πλέον σε τίποτα, καθώς : » ( εξηγούσε δίδοντας τρεις λόγους, γιατί) και συνέχιζε «Επομένως αν πρόκειται κάποιος να ωθήσει τα πράγματα, είναι μόνο η δύναμη της Επιτροπής Αγώνα, της οποίας προεδρεύεις επαξίως» 
Την 2η Πανολομέλεια της Επιτροπής μας, πράγματι πραγματοποιήσαμε στον ίδιο χώρο, τον Αύγουστο του 2010.
Κατ’ αυτή λάβαμε εγγράφως πια τη διαβεβαίωσή από το Υπουργείο, ότι στην ουσία είχαν γίνει αποδεκτά, τα διεκδικηθέντα στο προ έτους  ψήφισμά μας, κατά το χαιρετιστήριο μήνυμα του, που μας έστειλε ο τότε καθ’ ύλη υπεύθυνος Υφυπουργός Δημοσίων Έργων, Γιάννης Μαγκριώτης, που επί λέξει έλεγε: « Τα θέματα αναπτυξιακών υποδομών του νησιού, αποτελούν προτεραιότητα για την Κυβέρνηση μας. Στα έργα αυτά συμπεριλαμβάνεται και ο δρόμος Καλλονής - Σιγρίου και το Υπουργείο  Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων έχει προβεί στις απαραίτητες  ενέργειες για την επιτάχυνση των σχετικών μελετών του έργου αυτού, ώστε να είναι δυνατή η δημοπράτησή του.» Το νέο ψήφισμα μας ήταν στο πνεύμα αυτού του 2009 και επι πλέον, λαμβάνοντας υπ’ όψη τα υπό του Γ.Μαγκριώτη αναφερόμενα, να ολοκληρωθούν επί τέλους και μάλιστα άμεσα οι μελέτες  του έργου, αυτές που είχαν καθυστερήσει  επί πέντε και πλέον έτη (συμβατικά τούτο θα έπρεπε  να είχε γίνει ως την Άνοιξη του 2005).
Τελικά αφού ολοκληρώθηκαν οι μελέτες και ότι άλλο σχετικά απαιτείτο, τον Αύγουστο 2011 και υπογράφηκε η ένταξη του έργου μας στο ΕΣΠΑ 2006 -20213.
Μετά ακολούθησε η διαδικασία των απαιτούμενων  δημοπρασιών  και τελικά το Φθινόπωρο του 2012 υπεγράφει η σύμβαση κατασκευής του, με του εργολάβους, αναδόχους του έργου.
Κρατώντας τις απαιτούμενες επαφές με το Υπουργείο και παρεμβαίνοντας οπότε κρίναμε απαραίτητο, το θέρος του 2013 λάβαμε σχετική επιστολή από το Υπουργείο για το ότι το Σεπτέμβριο θα άρχιζε το έργο. Εν όψει «της πρώτης κασμαδιάς» πραγματοποιήσαμε την τρίτη πανολομέλεια της Επιτροπής μας που αυτή τη φορά ήταν πανηγυρική, για να γιορτάσουμε τα επινίκια. Τελικά μία μόνο εβδομάδα  μετά «έπεσε η πρώτη κασμαδιά», ξεκινώντας από το Σίγρι.
Η εργολαβία προχώρησε με τις όποιες δυσκολίες  και ως τώρα έχουν τελειώσει τα χωματουργικά  και έργα υποδομής (γεφύρια, κ.άλ) στα τμήματα από Σίγρι ως διακλάδωση Ερεσού – Αντίσσης, Αντίσσης – Περιβολής,  Βατούσας – Φλέγας (έξω απ΄ χωριό μας), πάνω απ’ τον Κουρατσώνα. Χάραξη και χωματουργικές εργασίες που παρακάμπτουν το Τυρρανίδι και όλες τις στροφές προς Φίλια, έχουν προχωρήσει σημαντικά πάνω απ’ τον Άγιο Ιγνάτιο, και ως στιγμής τα έργα αυτά έχουν πληρωθεί απ’ το Υπουργείο. Τώρα κατά τις εκεί πληροφορίες μας, το έργο μας θα συνεχιστεί με την ένταξή του (είχε απενταχθεί απ’ το παλιό ΕΣΠΑ το Δεκέμβρη του 2014)  στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 (έχει συμπεριληφθεί στις σχετικές προτάσεις), με το ποσό των 41,50 εκατομ. Ευρώ. Έτσι, αναμένεται ο εργολάβος, («ΤΟΞΟΤΗΣ»Α.Ε.), να εντατικοποιήσει τις εργασίες του. Πληροφορούμαστε ότι κατά προτεραιότητα μετά το χειμώνα, θα ασφαλτοστρωθεί το τμήμα  Βατούσα – Φλέγα. Ας σημειωθεί ότι έχουν ήδη ασφαλτοστρωθεί τα πρώτα  4-5 χιλιόμετρα απ’το Σίγρι.  
Πριν κλείσω θα ήθελα να σημειώσω ότι όταν ο τότε αρμόδιος Υπουργός  Δ.Ρέππας  επισκέφθηκε το νησί, το Σεπτέμβριο  2010, είχε μιλήσει για προϋπολογισμό του δρόμου μας, 55 εκατομμύρια Ευρώ. Τελικά η σύμβαση που υπογράφηκε  το 2012 ήταν 44,50 εκατομ. Ευρώ. Οι πληροφορίες που συγκεντρώνουμε είναι ότι με τη διαφορά αυτή των 10,50 εκατ. Ευρώ θα μπορούσε να ολοκληρωθεί ο δρόμος και να μη υπάρξει η όποια αστοχία, που θα αφήσει τον Καλλονής - Σιγρίου μισοτελειωμένο. Προσβλέπουμε στο να υπάρξει μέριμνα και γι΄ αυτό το ποσό.
Οψόμεθα!!!
  •                   *   Προέδρου του Συνδέσμου Προβληματισμού & Παρέμβασης
  •                        ια την Ανάπτυξη της Λέσβου «ΠΙΤΤΑΚΟΣ Ο ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ»,
  • τ. Διευθύνοντος Συμβούλου της Ελληνικής Βιομηχανίας Όπλων,
  • τ. Πρόεδρου του Πανελληνίου Συλλ. Μεταλλειολόγων Μηχανικών.
 



Δεν υπάρχουν σχόλια: