Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης * * * Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης

Κυριακή 8 Ιουλίου 2018

Τα Καταφέρμε (ΙΙ) ! Η κατασκευή της Δυτικής Πύλης του νησιού, το Λιμάνι Σιγρίου, άρχισε


Τα  Καταφέραμε  (ΙΙ) !

Η κατασκευή της Δυτικής Πύλης του νησιού, το Λιμάνι Σιγρίου, άρχισε.



(ΤΑ ΝΕΑ ΤΩΝ ΣΚΑΛΟΧΩΡΙΤΩΝ (Φύλλο 151 , 1ος-6ος 2018)

 

του  Τάκη Χαραλ. Ιορδάνη ( Ph.D.) *



Στο προηγούμενο φύλλο των αγαπητών μου «Τα ΝΕΑ των Σκαλοχωριτών»  αναφερθήκαμε στην όλη προϊστορία από τότε που ανατέθηκαν οι μελέτες μέσα της δεκαετίας του ’90 και φθάσαμε ως τις αρχές του 2013, που η όλη υπόθεση κρεμόταν πιά από μία κλωστή λόγω του ότι το ΕΣΠΑ έκλεινε σε λίγους μήνες (τέλος 2013) και θα χανόταν για πάντα η ελπίδα να γίνει το πολυπόθητο ΛΙΜΑΝΙ ΣΙΓΡΙΟΥ, αν δεν είχε ενταχθεί ως τότε  σ’αυτό.

Παράλληλα με τη διαδικασία της λήψεως της συναίνεσης των ψαράδων μας (Φεβρουάριος 2013) που αναφέραμε και βλέποντας τον κίνδυνο να χαθεί για πάντα το σωσίβιο αυτό έργο, - αφού ένδεκα μόλις μήνες προ της εκπνοής του ΕΣΠΑ, τούτο δεν είχε ακόμη ενταχθεί σ’ αυτό, - αρχίσαμε τον αγώνα μας. Τούτος άρχισε με την κοινολόγηση της σχετικής διακήρυξής μας. Το βασικό μήνυμα της, περιλαμβανόταν στα ακόλουθα:

«…τρεχόντως η όλη κατάσταση  έχει πιά βαλτώσει παντελώς και υπάρχει ατυχώς ορατός ο κίνδυνος, τελικά να μη λάβει ποτέ τούτο σάρκα και οστά υλοποιούμενο.

Φαίνεται ότι αλλοπρόσαλλες πολιτικές επιλογές και λανθασμένες γραφειοκρατικές ενέργειες ως και σχετικές αποφάσεις  διακινδύνευσαν παντελώς την ορθολογική εξέλιξη των πραγμάτων ως προς το νευραλγικής σημασίας αυτό έργο για τη Λέσβο και όλο το Αιγαιακό Αρχιπέλαγος με αποτέλεσμα η πραγματοποίηση του ή όχι σήμερα, ατυχώς να βρίσκεται επί «ξυρού ακμής».

Τη διακήρυξή μας άρχισαν να υπογράφουν συστρατευόμενοι μαζί μας, οι συμπατριώτες στα χωριά μας, στην ίδια τη Μυτιλήνη, στην Αθήνα, ακόμη και  στην μακρινή Αυστραλία.

Με την πρόοδο της συγκέντρωσης των υπογραφών, με σχετική συνοδευτική επιστολή καταθέταμε αυτές στο γραφείο του Πρωθυπουργού.

Μετά την  νομοθετική ρύθμιση του Γ.Γραμματέα Κ.Μουτζούρη,  ένα «σκάλωμα» του θέματος μας στο Υπουργείο Οικονομικών καθυστερούσε την περαιτέρω πρόοδό του. Προκειμένου να «ξεσκαλώσω» αυτό, αναγκάστηκα ως «καταγγελία» αυτή τη φορά εναντίον του Υπουργείου να απευθύνω προς τον Πρωθυπουργό την  7η  επιστολή μου. Τούτο αντέδρασε άμεσα και απήντησε στις 30/7/2013 παραθέτοντας  τα σχετικά στοιχεία και επεξηγήσεις ότι η καθυστέρηση δεν  οφείλετο σ’ αυτό, αλλά στο ότι  «ο φάκελος δεν είχε συμπληρωθεί ακόμα , καθώς τα διαγράμματα που εστάλησαν πρόσφατα (απ’ το Λιμενικό Ταμείο Λέσβου) δεν εμφανίζουν την απαιτουμένη έκταση  για την επέκταση του λιμένος»

 Μετά αυτό, τελικά το Λιμενικό Ταμείο αξιώθηκε να στείλει την απαιτούμενη οριζοντιογραφία του Λιμανιού  Σιγρίου και έτσι ξεμπλοκάρισε αμέσως το πρόβλημα.

Είχε όμως ατυχώς χαθεί πολύτιμος χρόνος τριών ολοκλήρων κρίσιμων μηνών.

Στη συνέχεια, οι όποιες απαντήσεις που λαμβάναμε από διάφορες εμπλεκόμενες υπηρεσίες, φορείς κ.λπ. στις επί μέρους  επιστολές μας, φαινόταν ότι υπήρχε κινητικότητα στο να προλάβουμε τη ληκτική ημερομηνία,31.12.2013.

Όμως επτά μέρες προ αυτής ουδέν είχε  γίνει. Έτσι την 24.12.2913 είχαμε πρωτοκολλήσει στο Γραφείο του  Πρωθυπουργού  την 12η  επιστολή μας (με τις τελευταίες υπογραφές, εκ των ~3.000 που υπέγραψαν ως τότε τη ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ μας). Στην ακροτελεύτιο παράγραφο της, αναφέραμε :

« Αξιότιμε κ. Πρόεδρε, Ελπίζουμε αυτή τη φορά, ό,τι δεν έγινε με το Λιμάνι του Σιγρίου στο Γ! ΚΠΣ (1999 - 2006) αλλά και στο ΕΣΠΑ (2007-2013) να γίνει στο νέο ΕΣΠΑ».

Τελικά μόνο τέσσερις μέρες προ της λήξης των προθεσμιών του ΕΣΠΑ  δηλ. την 27.12.2913, είχαμε καταφέρει να δούμε το έργο μας να εντάσσεται  στο τότε ΕΣΠΑ 2007 – 2013.

Την επαύριο, 28.12.2013, απευθυνόμενος στον τότε Περιφερειάρχη  που είχε υπογράψει την ένταξη  και είχε εκδώσει σχετική διθυραμβική ανακοίνωσή του, του  απηύθυνα επιστολή που ξεκινούσε, «ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ. ΜΠΡΑΒΟ.!»

Τούτη, η με δύο λέξεις υποδοχή της ανακοίνωσής του, ως εξηγούσα στο κείμενο που ακολουθούσε, αποτελούσε  ένδειξη  άκρατης  επιφυλακτικότητας, γνωρίζοντας τη στενότητα του χρόνου για τις απαιτούμενες επί μέρους ενέργειες ως και την υπογραφή σύμβασης με εργολάβου που θα έπρεπε να γίνει  ως την ληκτική ημερομηνία (31.12.2013) κατά πως μας είχε πληροφορήσει ο Σύμβουλος του έργου «ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε» απ’τον 2ο 2013. Τόνιζα δε κλείνοντας αυτή :  

«Λόγω αυτών, με τίποτα δεν θα θέλαμε να σκεφτούμε πως θα μπορούσε τούτο (η ένταξη), να είναι « δώρο … άδωρο.».



Τελικά ατυχώς απεδείχθη, ότι όντως ήταν « δώρο … άδωρο.», αφού τέλος του 2014  το έργο  μας απεντάχθηκε απ’το ΕΣΠΑ.

 Τότε πάλι ανασκουμπωθήκαμε και συνεχίσαμε τον αγώνα μας. 

Οι υπογράψαντες τη διακήρυξή μας και ενδυναμώσαντες την επιτροπή μας, ήταν ακόμη πάνω από 1000 Λέσβιοι.

Τούτες, ως συγκεντρώνονταν κατατίθενταν ομοίως στο γραφείο του Πρωθυπουργού με συνοδευτικές επιστολές (ένδεκα τον αριθμό, επί πλέον αυτών των προ της απένταξης)

Και επί τέλους στις 13 Μαΐου 2016 έγραφα στα ΜΚΔ

« Κανένας αγώνας δεν πάει χαμένος.

 Ε Π Ι Τ Υ Χ Ι Α!

Αγαπητοί συναγωνιστές, συμπατριώτες και φίλοι,

Θεωρώ υποχρέωσή μου αλλά και κυρίως ανθρώπινο , πριν απευθυνθώ σε οποιονδήποτε άλλο, να αρχίσω από εσάς που μου δώσατε την εμπιστοσύνη σας υπογράφοντας τις διακηρύξεις μας για το έργο μας το ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΣΙΓΡΙΟΥ, πράγμα που με όπλισε με το σθένος και τη δύναμη αυτή που απαιτείται σε τέτοιες περιπτώσεις, να μπορώ να διεκδικώ σχετικώς, απευθυνόμενος σ’ όλα τα επίπεδα της Πολιτείας ως πάνω τον εκάστοτε Πρωθυπουργό της χώρας ( ο αριθμός των 23 επιστολών μας προς αυτόν σηματοδοτεί τα του αγώνα μας εχέγγυα).Λέγω δε αυτά για να σας ανακοινώσω, ότι τα

κ α τ α φ έ ρ α μ ε.

Ως προ ολίγου θεωρούσα ότι το θέμα μας ήταν χαμένο. Άλλαξα βέβαια γνώμη απ’ τη μια στιγμή στην άλλη, μετά το τηλεφώνημα που είχα την ευχαρίστηση να δεχθώ το πρωί από το Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων & ΕΣΠΑ Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Παναγ.. Κορκολή ο οποίος εξ αρχής μου είπε : «έχω ευχάριστα για σας νέα κ. Ιορδάνη, γι΄αυτό και σας τηλεφωνώ» . Και συνέχισε «Το Λιμάνι του Σιγρίου, αποφασίσαμε να χρηματοδοτηθεί με το ποσό της κατασκευής του από τα κονδύλια των Δημοσίων Επενδύσεων». Στο διάλογο που ακολούθησε μεταξύ μας, ελέχθησαν και άλλα που κατέτειναν  στο ότι η , του έργου μας χρηματοδότηση αποτελεί πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης (τούτο πράγματι επιβεβαιώθηκε σε σύσκεψη στου Μαξίμου απ’ τον  υφυπουργό ΕΣΠΑ Αλ. Χαρίτση, τον Οκτώβριο 2016) και κλείνοντας μου είπε ότι «αυτά θα τα δείτε και γραμμένα στο έγγραφο που θα λάβετε».

Το κείμενο αυτό που έχει ξεχωριστή Ιστορική σημασία το παραθέτω  αυτούσιο.

<< Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων & ΕΣΠΑ

Προς


2:54 μ.μ. / 13.05.2016

Σας ενημερώνουμε ότι σε συνάντηση που έλαβε χώρα την Πέμπτη 13/05/2013, μεταξύ του ΓΓΔΕ - ΕΣΠΑ κ. Παναγιώτη Κορκολή και του Δημάρχου Λέσβου κ. Γαληνού, ανακοινώθηκε η συμφωνία ένταξης του έργου κατασκευής του λιμένα Σιγρίου Λέσβου, μεταξύ του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, στο Εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του ΥΠΟΜΕΔΙ.

Γραφείο Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων & ΕΣΠΑ

Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού>>



Έχοντας βιώσει προηγουμένως την χαρμολύπη,  όταν στα τέλη του 2013, τέσσερις μέρες προ της λήξης του ΕΣΠΑ είχαμε καταφέρει να το εντάξουμε στο τότε ΕΣΠΑ 2006-2013 ( που τέλος του 2014 απεντάχθηκε απ' αυτό), υπήρξαμε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί, μέχρι να δούμε την εγκατάσταση του εργολάβου στο Σίγρι, πράγμα χρονοβόρο, γραφειοκρατικά αλλά και ουσιαστικά .Ύστερα λοιπόν απ’την ένταξή του έργου μας στο Πρόγραμμα των Δημοσίων Επενδύσεων την Άνοιξη του ’16,  και αφού ευτυχώς είχαν πιά λήξει οι όποιες ενστάσεις, δικαστικές διαμάχες  μεταξύ εργολάβων, έπρεπε ο φάκελος του να επικαιροποιηθεί και έτσι πέρασε από τις διάφορες αρμόδιες  υπηρεσίες. Μέχρι και το ΓΕΝ που βεβαίως είχε ξαναδώσει το «καλώς έχειν» επί  περιόδου ΕΣΠΑ.

Μετά την στο Ελεγκτικό Συνέδριο τελική έγκριση του φακέλου του έργου μας, και την επικαιροποίηση των στοιχείων της συμβάσεως με το  εργολάβο, άρχισε τούτο να κατασκευάζεται πια  το περασμένο Φθινόπωρο.

Συμβατικά το έργο θα πρέπει να έχει τελειώσει σε δύο χρόνια. Ευελπιστώ ότι έτσι θα γίνει.

Προσβλέπω να είμαι ένας, μαζί με πολλούς από τους συναγωνιστές μας που θα αποτελέσουμε τους επιβάτες του πλοίου που θα κάνει το πρώτο ταξίδι στη παρθενική γραμμή Λαύριο/Ραφήνα προς το ΛΙΜΑΝΙ μας και έτσι θα δοθεί πανηγυρική διάταση στην  έναρξη της λειτουργίας της. Πάντως, επισκεπτόμενος  μέσα Μαρτίου το Σίγρι είδα ότι όλη η περιοχή του Λιμανιού μας να έχει μετατραπεί σ’ ένα μεγάλο εργοτάξιο. Έτσι η πιο πάνω  ευχή μου έχει μετατραπεί πιά σε πεποίθηση, ότι η ΔΥΤΙΚΗ ΠΥΛΗ του νησιού μας σε λίγο θα είναι μια αδιάψευστη πραγματικότητα.

Έτσι, εμείς όλοι ως επιτροπή αγώνα μπορούμε  να υπερηφανευόμαστε ότι πράγματι τα καταφέραμε



Απρίλιος 2018 


* -- Προέδρου του Συνδέσμου Προβληματισμού & Παρέμβασης
        για την Ανάπτυξη της Λέσβου «ΠΙΤΤΑΚΟΣ Ο ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ»,
  -- τ. Διευθύνοντος Συμβούλου της Ελληνικής Βιομηχανίας Όπλων,
         -- τ. Πρόεδρου του Πανελληνίου Συλλ. Μεταλλειολόγων Μηχανικών


Δεν υπάρχουν σχόλια: