Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης * * * Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης

Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2014

Το άρθρο μου : Θα σωζόταν και το νησί μας αν αξιοποιούνταν το λιμάνι της Κύμης

EmprosNet.gr - Ειδήσεις απο τη Λέσβο - Νέα Μυτιλήνης       

Στήλη : Αιολίας Λόγος

Το άρθρο μου : Θα σωζόταν και το νησί μας αν αξιοποιούνταν το λιμάνι της Κύμης
Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014 | Τάκης Χαρ. Ιορδάνης (Ph.D.)
«Τελείωσε αυτό τον καιρό, μέσα στο λιμάνι της Κύμης ένας προβλήτας 500 μ. μήκους και επιφάνειας ~15.000 τ.μ., που μπορούν να “δένουν” ταυτόχρονα τρία πλοία, έργο προϋπολογισμού 9 εκατ. ευρώ». Προτάσσω την ευχάριστη αυτή είδηση, που μου είπε ο εκ Κύμης Δ. Πέππας, Αντιπρόεδρος του Φορέα Ευβοϊκών Σπουδών (πρ. μέλος τού Δ.Σ. τής ΕΒΟ).
Είχα ολοκληρώσει το παρόν άρθρο και για να επιβεβαιώσω διάφορα σχετικά, του τηλεφώνησα (μετά από πολλά χρόνια).
Όταν του διάβασα διάφορα απ’ το άρθρο, μου είπε: «Σου έχω μια έκπληξη» και μου είπε τα προαναφερθέντα. Έτσι τροποποίησα επί το θετικότερο τα γραφόμενά μου, ως ακολουθεί:
Τέλη του 20ού αιώνα. Η Ελλάδα ζούσε στην εποχή της αφθονίας. Της μεγάλης ευμάρειας. Tο χρήμα που κυκλοφορούσε, ήταν πολύ! Εξ Εσπερίας, Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (ΜΟΠ), Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης (Κ.Π.Σ.).
Ως το Γ΄ ΚΠΣ μάς είχαν έρθει ~66,4 δισ. ευρώ! Πάντοτε σκεπτόμενος αναπτυξιακά, θεωρούσα ότι η κεφαλαιοποίηση του «Πακτωλού» αυτού προς έργα κλίμακας, δημιουργίας υποδομών, ήταν το ζητούμενο, ως εξ άλλου σκόπευαν οι ευρωπαϊκές αυτές χρηματοδοτήσεις. Τα νησιά μας, κυρίως του Αν.
Αιγαίου, ήταν από τα πλέον υπανάπτυκτα τμήματα της χώρας, ως εκ του παρεμβαλλομένου πελάγους και της μεγάλης αποστάσεώς τους από τον κυρίως ηπειρωτικό κορμό της. Η εξ αυτών δύσκολη επικοινωνία και η απουσία κοντινών λιμανιών συντελούν στην υπανάπτυξής τους.
Το «πέρασμα» του Αιγαίου για μας τους νησιώτες (Λημνιούς, Λέσβιους, Χιώτες κ.ά.) ήταν πάντα μία μικρή «οδύσσεια». Ενός ταξιδιού 10 - 20 ωρών, τούτου εξαρτωμένου κι απ’ το πλεούμενο.
Όταν πρώτη φορά επισκέφθηκα το εργοστάσιο της ΕΒΟ στην Κύμη, εντυπωσιάστηκα με το μέγεθος του λιμανιού της. Ακόμη, η Κύμη προβάλλει ως το «μπαλκόνι» του Αιγαίου απέναντι στα νησιά μας, σε απόσταση ~85 μόνο μίλια, πράγμα που κάνει το διάπλου του Αιγαίου περί τις πέντε μόνο ώρες, έναντι υπερδιπλάσιου από τον Πειραιά. Με όλα αυτά και εν όψει τού Γ΄ ΚΠΣ απ’ το 2000 («πακέτο» γιγάντιο, ~32 δισ. ευρώ), μου γεννήθηκε η ιδέα: Το λιμάνι Κύμης να γίνει η Πύλη του Αιγαίου. Έτσι, έκανα τη σχετική πρόταση, διά της εφημερίδας «Αίολος» του Λέσβιου, Φ. Μανιού. Με είχε επισκεφθεί στην ΕΒΟ για μια συνέντευξη, δεχόμενος αυτή να έχει περιεχόμενο σχετικό προς την ανάπτυξη της Λέσβου.
Παρουσιάστηκε το Δεκέμβριο 1999 (φ. 11), ως άρθρο μου, με τίτλο «Πρόταση ανάπτυξης» και υπότιτλο «Το λιμάνι της Κύμης: η εν δυνάμει πόρτα του Αιγαίου και η σύνδεσή του με τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου». Μεστό επιχειρηματολογίας, σκόπευε στο αυτονόητο. Το «πλησίασμα» των νησιών του ΒΑ Αιγαίου στον εθνικό κορμό-κέντρο. Κατέληγα δε, ότι πέραν των άλλων υπεισερχομένων παραμέτρων, η πρότασή μου «… θα πρέπει να προσεγγισθεί και από απόψεως εθνικής σκοπιμότητας.
Της σκοπιμότητας της πληθυσμιακής στήριξης των νησιών μας αυτών που θα είναι απότοκος της ευκολίας να αναπτύσσονται οικονομικές δραστηριότητες και άρα θέσεις εργασίας σ’ αυτά, εκ της αντιστοίχου βελτιώσεως που θα προέλθει με την ακτοπλοϊκή σύνδεσή τους, μέσω του λιμανιού της Κύμης».
Και σ’ αυτή, όπως σ’ άλλες παρόμοιες προτάσεις μου, άκουσα πάλι «τα εξ αμάξης» από «καλούς» φίλους, στολίζοντάς με με διάφορα πλουμιά, με κυριότερο το «γραφικός». «Κοίταξε τι σκέφθηκε ο γραφικός, πάλι», έλεγε μεγαλοπαράγοντας του νησιού, σε ομήγυρη συνομιλητών. Από την πλευρά μου, την προώθησα στην Εύβοια, μέσω του Δ. Πέππα και του τότε βουλευτού Χρ. Θεοδώρου (πρ. δημάρχου Κύμης), που το υιοθέτησαν.
Μετά ως υφυπουργός ο δεύτερος, συνεπικουρούμενος από τον τότε δήμαρχο Κύμης έκανε ό,τι έπρεπε προς την κατεύθυνση της ιδέας μου. Στη συνέχεια, όταν η ιδέα μου αυτή «σταθμίστηκε και ζυγίστηκε», ευρέθη να είναι σωστή και πλήρης, έτυχε ευρείας αποδοχής. Απ’ όλο σχεδόν το Αιγαιακό Αρχιπέλαγος και υιοθετήθηκε από πολλούς. Της Εύβοιας, η Τ.Α. και συγκεκριμένα ο Δήμος Κύμης συνέχισε την προσπάθεια για την αποδοχή της και τελικά δρομολόγηση του μεγάλης σημασίας αυτού έργου από την Πολιτεία.
Σχετικές εκδηλώσεις με πιο πολυάριθμη, ευρείας συζήτησης σύσκεψη πραγματοποίησε το Θέρος 2005.
Σ’ αυτή είχαν συμμετάσχει πλέον των εκπρόσωπων του Ν. Ευβοίας, αυτοί των Ν. Λέσβου, Ν. Χίου, άλλων νησιών του Αιγαίου, αλλά και της Β. Ελλάδας (Χαλικιδική, Θράκη), (βουλευτές, αντινομάρχες, δήμαρχοι κ.ά., εκπρόσωποι διαφόρων φορέων -επιμελητήρια κ.λπ.). Ακόμη, εκπροσωπών την κυβέρνηση συμμετείχε ο αρμόδιος γ.γ τού ΥΕΝ, συμπατριώτης μας καθηγητής Ιωαν. Τζωάνος. Από τη Λέσβο συμμετείχαν: η αντινομάρχης Λέσβου (Λημνιά η ίδια), ο τότε δήμαρχος Ερεσού - Αντίσσης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου και εκπρόσωπος της ΟΛΣΑ.
Ο αναπτυχθείς πολύπλευρος προβληματισμός, κατέληξε στο ΝΑΙ στο έργο. Τούτο γιατί πέραν των νησιών και οι Ευβοείς το είδαν ως αναπτυξιακό έργο μεγάλης εμβέλειας, ειδικότερα για την υπανάπτυκτη περιοχή (Δήμου Κύμης), εκτάσεως όσο το μισό νησί μας και πληθυσμού ~30.000 κατοίκων. Βασική παράμετρος του όλου εγχειρήματος ανεδείχθη η οδική σύνδεση του λιμανιού αυτού με την εθνική οδό (ΠΑΘΕ). Προς αυτό, κατεβλήθη σοβαρή προσπάθεια από το δήμαρχο Κύμης ως και άλλους.
Ομολογώ ότι χαιρόμουν με την εξέλιξη των πραγμάτων και τη σχετική κινητικότητα, βλέποντας την ιδέα μου να τυγχάνει ευρείας αποδοχής σε πανελλήνιο επίπεδο (απλοί πολίτες, α΄ και β΄ βαθμού Τ.Α., βουλευτές, κυβερνητικοί παράγοντες). Όμως, ταυτόχρονα θλιβόμουν βλέποντας το Γ΄ ΚΠΣ να εκπνέει και το «Λιμάνι Κύμης» να μη εντάσσεται σ’ αυτό.
Έτσι, με τη λήξη του, εν όψει τού ΕΣΠΑ 2006 - 2013 έκανα σχετική, έγγραφη παρέμβαση στους γ.γ. των Περιφερειών Στερεάς και Β. Αιγαίου.
Αναπτύσσοντάς τους το θέμα, προέβαλλα πέραν των άλλων όλων το έργο ως παναιγαιακής και εθνικής σημασίας, επιχειρηματολογώντας κατά το στον «Αίολο» άρθρο μου: Στην ακροτελεύτια δε παράγραφο, κατέληγα: «Στη βάση των ως άνω, επαναφέρω με την παρούσα το υπό θεώρηση θέμα στην επικαιρότητα και πιστεύω ότι οι θεσμικά αρμόδιοι των Περιφερειών, Νομαρχιών και Δημαρχιών που τις αφορά και τις ενδιαφέρει το έργο αυτό, θα αναλάβουν την πρωτοβουλία του συντονισμού των ενεργειών που απαιτούνται για την έναρξη των διαδικασιών της δρομολόγησής του και τελικά ένταξής του στο Δ΄ Κ.Π.Σ.».
Τελικά, δεν εντάχθηκε ούτε στο ΕΣΠΑ. Εκείνοι που συνέχισαν να διεκδικούν το δρόμο Κύμης - Χαλκίδος ήταν οι Λημνιοί διά της επιτροπής τους αγώνα, για τη σύνδεση του νησιού τους με την Κύμη. Το 2009, ο νομάρχης Ευβοίας Αθ. Μπουραντάς (νυν δήμαρχος Κύμης) συναντήθηκε με τον τότε υφυπουργό Συγκοινωνιών Ν. Σηφουνάκη και συζήτησαν την ανάγκη χάραξης και κατασκευής του νέου αυτού δρόμου Κύμης - Χαλκίδας.
Μάλιστα ο τελευταίος είχε δηλώσει προεκλογικά στην επιτροπή των Λημνιών ότι γνώριζε καλά το θέμα, το στήριζε και ακόμη θεωρούσε το έργο πολύ σημαντικό για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση όλων των νησιών του Αιγαίου.
Αποτέλεσμα, μετά όλα τούτα; Μηδέν.
Άραγε ο κ. Υφυπουργός μπορούσε να κάνει κάτι για των πολλών εκατομμυρίων δρόμο «Κύμης - Χαλκίδος», όταν δεν μπόρεσε να «βγάλει» ούτε 600.000 ευρώ για τις επί χρόνια βαλτωμένες μελέτες του δρόμου Μυτιλήνης - Μανταμάδου (ως βουλευτής αντιπολίτευσης πάντως, υπέβαλε στη Βουλή σχετική ερώτηση);
Μετά; Το θέμα για μας ξεχάστηκε. Όμως οι της Κύμης συνέχισαν, και ήδη έχουν κατασκευάσει τον προβλήτα (κατά τα στην εισαγωγή), που είχαν καταφέρει να τον εντάξουν στο ΕΣΠΑ. Έτσι, με αυτή την υποδομή θα μπορεί να δέχεται το λιμάνι ταυτόχρονα κρουαζιερόπλοια, πλοία της γραμμής κ.λπ.. Μετά αυτό το έργο, θα πρέπει να στοχευθεί η πραγματοποίηση του δεύτερου σκέλους, δηλαδή ο οδικός άξονας «Κύμης - Χαλκίδας».
Εν όψει του νέου ΕΣΠΑ που από το Μάρτιο αρχίζει να σχηματοποιείται, απευθύνομαι προς οποιονδήποτε μπορεί, λέγοντας. Εντάξετέ το σ’ αυτό. Ξέρω πως τούτο είναι δύσκολο στην κατάσταση της οικονομικής κατοχής και παγίδευσης της δύσμοιρης πατρίδας στα μνημονιακά δόκανα που βρίσκεται, και ίσως τούτο να μη γίνει.
Όμως γράφω αυτά αφήνοντας ως παρακαταθήκη στους επιγενόμενους αυτή την ιδέα-πρότασή μου. Ξέρω, κάποτε, θα υλοποιηθεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια: