2006, περίοδος επιλογής του υποψηφίου Νομάρχη Λέσβου στο χώρο του ΠΑΣΟΚ, ενόψει των τότε εκλογών του Οκτωβρίου. Σε μια διαδικασία παρωδία (κρίνοντας εκ των χρησιμοποιηθεισών μεθοδεύσεων, παρεμβάσεων, τελικού αποτελέσματος), αφελώς και ατυχώς έλαβα μέρος.
Είχαμε συμμετάσχει σ’ αυτήν πέντε, αξιόλογα καθ’ όλα, στελέχη του τότε κραταιού Κινήματος, αλλά τελικά απορριφθήκαμε όλοι και ορίσθηκε άλλος έκτος (6ος), εκλεκτός του τότε κομματικού τοπάρχη στη Λέσβο.
Ένας εκ των πέντε ήταν ο αείμνηστος Στέλιος Παυλής, Δήμαρχος του τότε Δήμου Πέτρας και Πρόεδρος της ΤΕΔΚ Λέσβου. Τις μέρες που ως κινούμενος θίασος μετακινούμασταν οι πέντε στη Λέσβο και στη Λήμνο για να γνωρίσει τάχα ο λαός των νησιών μας τις «αρετές μας», με το Στέλιο μιλήσαμε για πολλά.
Θέμα αιχμής, οι οδικοί άξονες Καλλονής - Σιγρίου και Καλλονής - Πέτρας, που ευρίσκονταν στη διαδικασία των μελετών. Συγκεκριμένα, ενώ συμβατικά αυτές θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί απ’ την άνοιξη του 2005, τίποτα σχετικό δεν φαινόταν στον ορίζοντα, αν και είχε παρέλθει ήδη ένας και πλέον χρόνος (ολοκληρώθηκαν τελικά το 2010 η του Σιγρίου, 2014 η της Πέτρας).
Απ’ τη δική μου πλευρά, είχα συστήσει το 2003 την επιτροπή αγώνα για τον «Καλλονής - Σιγρίου» και ως επικεφαλής της παρενέβαινα όπου έπρεπε, επιδιώκοντας την επιτάχυνση των διαδικασιών για να προλάβουμε το εν εξελίξει τότε ΕΣΠΑ 2006-2013. Ο Στέλιος, με τις προβεβλημένες θεσμικές ιδιότητές του, έκανε ό,τι έπρεπε και περνούσε απ’ το χέρι του, στοχεύοντας αντιστοίχως για τον Καλλονής - Πέτρας.
Θυμούμαι να μου λέει: «Τάκη, νομίζω ότι ματαιοπονείς. Ο προϋπολογισμός του “Καλλονής - Σιγρίου” είναι πολύ μεγάλος σε σχέση με αυτόν της Περιφέρειάς μας για οδικά έργα, ενώ του “δικού” μου είναι συγκριτικά μικρός και ίσως μπορέσει να χρηματοδοτηθεί απ’ την Περιφέρεια».
Γνωρίζοντας ότι υπήρχε η εναλλακτική δυνατότητα χρηματοδότησης απ’ το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου (όπως και τελικά έγινε), απήντησα: «Ας ματαιοπονώ!» Και συνέχισα: «Σε πειράζει εσύ να κάνεις τα δικά σου κι εγώ τα δικά μου;!» Ατυχώς «έφυγε» νωρίς ο Στέλιος, αφήνοντας και τον «Καλλονής - Πέτρας» «ορφανό». Χωρίς επισπεύδοντα τελικά, παρόλο που οι μελέτες του ολοκληρώθηκαν, δεν εντάχθηκε ποτέ σε πρόγραμμα χρηματοδότησης.
Δέκα χρόνια μετά, προ εβδομάδων, είδαμε σε ηλεκτρονικά ΜΜΕ του νησιού ερώτηση στη Βουλή βουλευτών κόμματος -δεν διαθέτει βουλευτή στη Λέσβο- προς τον αρμόδιο Υπουργό, ζητώντας του απάντηση επί θεμάτων αφορούντων τον «Καλλονής - Σιγρίου».
Ως σύνδεσμος («Πιττακός ο Μυτιληναίος»), που ενδιαφερόμαστε και ενεργούμε πάντα σκοπεύοντας στην ανάπτυξη του νησιού μας και γνωρίζοντας καλά το πού βρίσκεται το θέμα, η ασύστατη αυτή ερώτηση -δύο σκελών- μας προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση, τόσο ως προς το πρώτο σκέλος, το «Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η προετοιμασία για την ένταξη του έργου στη νέα προγραμματική περίοδο 2014 - 2020», αφού ήδη από 29.06.2016 είχε αναρτηθεί στη «Διαύγεια» η απόφαση της εντάξεως του υπό θεώρηση έργου (που είχε απενταχθεί απ’ το ΕΣΠΑ 2006-2013 το 2014) στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, περισσότερο όμως ως προς το δεύτερο, το «Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των τεχνικών μελετών, τη δημοπράτηση και την κατασκευή του έργου;». Ομολογουμένως, μας δημιούργησε απορίες το γεγονός ότι οι κομματικοί τους φίλοι στη Λέσβο δεν τους πληροφόρησαν για το ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση του έργου, πράγμα που έκανε να φαίνονται τούτοι παντελώς «αδιάβαστοι».
Αυτό γιατί το «οδικός άξονας Καλλονής - Σιγρίου» κατασκευάζεται με κονδύλια του ΕΣΠΑ 2006-2013 απ’ το Σεπτέμβρη του 2013 και βρίσκεται σε εξέλιξη. Η απορρόφησή τους δε (όταν απεντάχθηκε το 2014) ήταν περίπου 15% του προϋπολογισμού του (~45 εκατομμύρια ευρώ). Η ένταξη ενός έργου στο ΕΣΠΑ καλά γνωρίζουμε ότι απαιτούσε ολοκληρωμένες εν συνόλω μελέτες (προαπαιτούμενο για να είναι «ώριμο έργο», ώστε να είναι εντάξιμο στο ΕΣΠΑ 2006 - 2013). Μετά την ένταξή του σ’ αυτό το 2011, ακολούθησαν όλα τα θεσμικώς προβλεπόμενα για την απαιτούμενη δημοπράτηση (2012) και τελικά η έναρξη κατασκευής του έργου από τη μειοδοτήσασα στο σχετικό Δημόσιο Διαγωνισμό (τον κατά νόμο προβλεπόμενο) κοινοπραξία τριών εργολάβων.
Με δεδομένο ότι οι βουλευτές αυτοί τυγχάνουν υπεύθυνοι στην Κ.Ο. του κόμματός τους για τη Λέσβο και το αρμόδιο Υπουργείο και εκμεταλλευόμενοι το γεγονός της προαναφερθείσης ερωτήσεώς τους, ως «Πιττακός ο Μυτιληναίος» τους κάναμε την ΠΡΟΤΑΣΗ να υποβάλουν αντίστοιχη ερώτηση για το επίσης νευραλγικής σημασίας αναπτυξιακό έργο κλίμακος της Λέσβου, τον ΟΔΙΚΟ ΑΞΟΝΑ «ΚΑΛΛΟΝΗΣ - ΠΕΤΡΑΣ».
Τους πληροφορούσαμε δε ότι την ίδια μέρα (Οκτώβριος 1999) που εξαγγέλθηκε από τον τότε Πρωθυπουργό Κ. Σημίτη ο ήδη κατασκευαζόμενος οδικός άξονας Καλλονής - Σιγρίου, εξαγγέλθηκε και αυτός. Ακόμη, προσθέταμε ότι οι απαιτούμενες μελέτες του και τα σχετικώς μ’ αυτές έχουν ολοκληρωθεί από τη Διεύθυνση Μελετών του ΥΠΟΜΕΔΙ απ’ το χειμώνα του 2014. Τέλος, θέταμε υπόψη τους ότι το εξαιρετικά μικρού προϋπολογισμού αυτό έργο (οδικός άξονας Καλλονής - Πέτρας), δεκαεπτά (17) μόνο εκατομμύρια ευρώ συγκριτικά προς τον του οδικού άξονα Καλλονής - Σιγρίου των εξήντα ένα (61) εκατομμυρίων ευρώ (45 εκατομμύρια ευρώ αρχικά + 16 εκατομμύρια ευρώ με την πρόσφατη ένταξή του στο νέο ΕΣΠΑ 2014 - 2020), εξυπηρετεί δύο περιοχές (Μήθυμνα- Εφταλού, Πέτρα-Άναξος), ανεπτυγμένες τουριστικά, που έχουν ασφαλώς τη δυναμική περαιτέρω σχετικής ανάπτυξης, εφόσον φυσικά κατασκευαστεί ο οδικός τούτος άξονας. Ακόμη, πως αυτός θα εξυπηρετήσει όπως πρέπει και την από τριετίας κατασκευασθείσα Πύλη Σέγκεν Πέτρας.
Προσβλέπουμε να υποβληθεί η προταθείσα ερώτηση και ακόμη να συμβάλει αυτή στην ένταξη και τελικά κατασκευή και του δρόμου αυτού με κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020. Η κατασκευή του θα προσφέρει στη βόρεια Λέσβο αλλά κατ’ επέκταση και σε όλο το νησί υψηλή αναπτυξιακή προοπτική. Τέλος, οπωσδήποτε τούτο θα αποτελέσει μετά θάνατο δικαίωση του αξέχαστου Στ. Παυλή, που τόσο πολύ σχετικά μόχθησε.

* Ο Τάκης Χαραλ. Ιορδάνης (Ph.D.) είναι πρόεδρος του Συνδέσμου Προβληματισμού & Παρέμβασης για την Ανάπτυξη της Λέσβου «Πιττακός ο Μυτιληναίος», τ. διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Βιομηχανίας Όπλων και τ. πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλ. Μεταλλειολόγων Μηχανικών.