Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης * * * Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης

Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2022

Άρθρο μου στην "Αιολίας λόγος" / ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ :Η ανάπτυξη του νησιού μας συναρτάται πιά με τη δημιουργία σ’αυτό Διεθνούς Αεροδρομίου μεγάλων δυνατοτήτων.

 

“Αιολίας λόγος”/ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ

Η ανάπτυξη του νησιού μας συναρτάται με τη δημιουργία Διεθνούς Αεροδρομίου

  Του Δρος Τάκη Χαραλ. Ιορδάνης 

 

Στο νησί μας, στους δύο προηγουμένους αιώνες, η οικονομία του στηριζόταν στον πρωτογενή και στο δευτερογενή τομέα.Σήμερα ατυχώς, η κτηνοτροφία και η γεωργία μετά την επάρατο παγκοσμιοποίηση βρίσκονται ουσιαστικά επί ξυρού ακμής, ενώ η βιοτεχνία και πολύ περισσότερο η βιομηχανία έχουν ουσιαστικά εκλείψει. Έτσι  για χρόνια τώρα, τούτο βρίσκεται σε κατάσταση  στασιμότητας και μένει υπανάπτυκτο στις τελευταίες θέσεις των περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ενώσεως. Συνέπεια όλων των προαναφερομένων, η συνεχής μείωση  του  πληθυσμού του  ως και η  γήρανση αυτού. Στη διάρκεια των τελευταίων ενενήντα χρόνων ο πληθυσμός του, των 145.000 περίπου της δεκαετίας του ’30,  συρρικνούμενος  προοδευτικά, σήμερα ατυχώς έφθασε στα 83.068 άτομα. Την τελευταία δεκαετία μόνο, έχασε το 3,9% του πληθυσμού του. Τούτο, σ’αντίθεση με άλλα νησιά του Αιγαίου Πελάγους που αναπτύσσονται και παράλληλα αυξάνουν τον πληθυσμό τους. Χαρακτηριστική περίπτωση η μικρότερη κατ’έκταση απ’την Λέσβο, Ρόδος. 

Τα δύο αυτά νησιά, την δεκαετία του ’70   ήταν ίσου πληθυσμού, περί τις 90.000. Σήμερα, η μεν Ρόδος  έχει πληθυσμό 124.851 (2021) η δε Λέσβος 83.068 (2021). Δηλαδή κατά τα πενήντα αυτά περίπου χρόνια, η πρώτη έχει αύξηση πληθυσμού 39% περίπου, η δε Λέσβος  μείωση  8% περίπου. Το επίτευγμα αυτό για την Ρόδο αποδίδεται και μόνο στον τουρισμό. Τούτος εκεί αυξάνει αλματωδώς, ενώ στη Λέσβο είναι  υποτονικός και στάσιμος. Πρέπει να λεχθεί ότι και στα δύο νησιά, η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία είναι εξ ίσου προβληματική λόγω των αποστάσεων τους απ’τον Πειραιά, των υψηλών ναύλων και της  μονοπωλιακής καταστάσεως των ακτοπλοϊκών εταιρειών που τα εξυπηρετούν. Έτσι η μαζική τουριστική ανάπτυξη της Ρόδου αποδίδεται στην αεροπορική μετακίνηση επισκεπτών της, κατά βάση απ’το εξωτερικό. Είναι χαρακτηριστικό να αναφερθεί ότι μέσω του αεροδρομίου της «Διαγόρας» κατά τον Αύγουστο τ.έ., προσγειώθηκαν 1.051.484 τουρίστες (δεν περιλαμβάνονται οι εκ των γραμμών εσωτερικού). Σε σύγκριση, στο «Οδυσσέας Ελύτης» του νησιού μας, για όλο το χρόνο 2021, είχαμε αφίξεις (εξωτερικού και εσωτερικού) 285.344, μόνο.

Για την επιτυχία αυτή της Ρόδου, βασικός παράγοντας είναι το Διεθνές Αεροδρόμιο της στο οποίο μπορούν να προσγειώνονται αεροπλάνα ως τα  Μπόϊνγκ 747, δυναμικότητας 400-500 ατόμων, πράγμα που κατά τις προτιμήσεις των  Ευρωπαίων  και όχι μόνο, tour operators, την κάνει να είναι τουριστικός προορισμός.

Έναντι αυτού, το «Οδυσσέας Ελύτης», δεν θα μπορούσε ποτέ να αναβαθμιστεί σε διεθνές αντίστοιχο της Ρόδου, αφού έχει μεγάλα προβλήματα, κυριότερα των οποίων είναι: α) το μικρό μήκος του διαδρόμου του, β) η έλλειψη χώρου επεκτάσεως του, γ) ο μη κατάλληλος, απρόσφορος προσανατολισμός του, λόγω θέσεως, τόσο χωροταξικά όσο και καιρικά, γ) η έλλειψη πλευρικού τροχοδρόμου, δ) η κτιριακή ανεπάρκεια. Έτσι τα μεγάλα αυτά αεροπλάνα δεν μπορούν να προσγειωθούν και εξυπηρετηθούν στο αεροδρόμιο μας.

Είναι πρόδηλο ότι χωρίς  ένα τέτοιο διεθνές αεροδρόμιο, η Λέσβος,  ουδέποτε θα γίνει τουριστικός προορισμός. Τα ανωτέρω περιλαμβάνονται στην ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ  του αγώνα που ήδη ξεκινήσαμε, στο να κατασκευάσει η Πολιτεία ένα αεροδρόμιο αντίστοιχο της Ρόδου, στην Λέσβο.

Τον αγώνα μας αυτόν στηρίζουν συμπατριώτες μας τόσο στο νησί όσο και στην Αθήνα και καλύπτουν όλο το φάσμα της κοινωνικής διαστρωμάτωσης. Είναι ξεχωριστής βαρύτητος  δεδομένο το ότι πρώτος υπέγραψε την εις χείρας μου διακήρυξή μας, ο Περιφερειάρχης  Βορ.Αιγαίου κ.Κωνσταντίνος Μουτζούρης. Από μόνο του το γεγονός της υπογραφής της διακήρυξής μας απ’τον Περιφερειάρχη μας, σηματοδοτεί  την αναγκαιότητα της κατασκευής ενός τέτοιου αεροδρομίου. Φυσικά, το ότι την διακήρυξή μας την προέβαλε και μάλιστα ως πρώτο θέμα, στην πρώτη του σελίδα ο αγαπητός μου «ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ», αποδεικνύει  το βάρος και την ιδιαίτερη σημασία του θέματος αυτού. 

Βέβαια οι οικονομικές συνθήκες της χώρας, οι δυσκολίες  και  γενικά τα εμπόδια  που υπάρχουν, κάποιοι θα έλεγαν ανώφελη την προσπάθεια μας. Όμως εμείς ξεκινήσαμε, γιατί βλέπουμε τη σχετική αναγκαιότητα και πιστεύουμε ότι πρέπει αταλάντευτα να προχωρήσουμε. Το καλό είναι ότι την πίστη μας αυτή τη συμμερίζονται πολλοί. Αυτό μας δίνει δύναμη, για ένα αδιάλειπτα κλιμακούμενο αγώνα.

Ξέρουμε ότι ο αγώνας που ξεκινήσαμε  είναι δύσκολος. Δεν είναι δρόμος 100 ή 200 μέτρων, ούτε και ημιαντοχής, είναι πραγματικός μαραθώνιος. Χρειάζεται πέραν της τεράστιας προσπάθειας, μεγάλη επιμονή και κυρίως ατέλειωτη υπομονή.

Έχοντας κατά νου τις εμπειρίες του παρελθόντος, π.χ. για το Λιμάνι του Σιγρίου, που χρειάστηκε να μαζεύουμε υπογραφές από το 2013 ως το 2016 (τότε μας ανακοινώθηκε,  η ένταξη του στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Τις προοδευτικά  συγκεντρωνόμενες υπερ4000 υπογραφές υποβάλαμε με 25 συνοδευτικές επιστολές στον Πρωθυπουργό (18 κ.Σαμαρά, 7 κ.Τσίπρα). Και να σκεφθεί κανείς, ότι το έργο αυτό ήταν της τάξεως των 15 εκατομμυρίων Ευρώ μόνο. Ας φαντασθεί τώρα, πόσος χρόνος θα χρειαστεί και τι υπογραφές θα πρέπει να συγκεντρωθούν για το ΔΙΕΘΝΕΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ μας, το προϋπολογισμού  εκατοντάδων εκατομμυρίων. 

Προκειμένου τούτο το μεγαλεπήβολο  έργο να δρομολογηθεί πρέπει να υιοθετηθεί από την πολιτική τάξη της χώρας, ανταποκρινόμενη στο σχετικό ‘‘θέλω’’ της Λεσβιακής κοινωνίας.

Ας λάβουμε υπ’όψη, π.χ. ότι για το κατασκευαζόμενο πιά σήμερα διεθνές αεροδρόμιο του Καστελλίου στην Κρήτη,  η αναγκαιότητα κατασκευής του πάει πίσω στη δεκαετία του ’60. Από τότε είχε διαπιστωθεί ότι το «Ν. Καζαντζάκης» Ηρακλείου, έπρεπε να αντικατασταθεί.  Μετά 40 χρόνια,  το 2003 (κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) εξαγγέλθηκε και το 2019 (Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ) υπεγράφη η σύμβασης παραχώρησης του έργου “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και  εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα”.

Δηλ. χρειάστηκαν πάνω από 50 χρόνια από της διαπιστώσεως της αναγκαιότητας και 16 ολόκληρα χρόνια από της πρώτης κυβερνητικής εξαγγελίας του, για να δρομολογηθεί η κατασκευή του.

Μάλιστα από της εξαγγελίας του, στα 16 αυτά χρόνια, μεσολάβησε ένα πρωτοφανές “γαϊτανάκι” αντιπαραθέσεων μεταξύ των κομμάτων, εξαγγελιών πρωθυπουργών, υποψήφιων πρωθυπουργών και των εκάστοτε αρμόδιων υπουργών μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης του.

Γνωρίζουμε ότι η ωρίμανση μόνο της σκέψεως, στα κέντρα λήψεως αποφάσεων, για τέτοια μεγάλα έργα, χρονικά δεν μετριέται σε μήνες, αλλά σε χρόνια για να μη πω δεκαετίες. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση που αναφέραμε πιο πάνω του   Αεροδρομίου Καστελλίου, που θα μπορεί να εξυπηρετεί περίπου 9.000.000 επιβάτες το χρόνο. Βέβαια για μας που θέλουμε να είναι  αντίστοιχο αυτού της Ρόδου  (περίπου 4.000.000 επιβάτες)  ώστε να αποκτήσει η Λέσβος τη δυνατότητα να γίνει  τουριστικός προορισμός, χρειάζεται αυτό να  έχει τις προδιαγραφές εκείνες που απαιτούνται ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλα αεροπλάνα ως τα  Μπόϊνγκ 747 κ.άλ., καθώς αναφέρουμε στην διακήρυξή μας.

Με την υπογραφή αυτής, απ’τους συμπατριώτες μας (στο νησί, στην Αθήνα,  στο εξωτερικό)  θα δημιουργείται εν δυνάμει, η προοδευτικά  αυξανόμενη ad hoc επιτροπή μας. Κάθε   πακέτο   ενός αριθμού  υπογραφών με σχετική συνοδευτική επιστολή μας θα υποβάλλεται στο γραφείο του Πρωθυπουργού. Έτσι, μέσα στο μακρύ διάστημα που θα απαιτηθεί, ως την εκ μέρους κάποιας Κυβερνήσεως μας, εξαγγελία του σκοπούμενου, ότε και θα συλλέγονται οι υπογραφές, το αίτημα των Λεσβίων θα  γίνεται αδιάλειπτα γνωστό στον Πρωθυπουργό, στην Κυβέρνηση και γενικά στο κέντρο λήψεως αποφάσεων στην Αθήνα. Παράλληλα, τούτο θα κοινολογείται στα ΜΜΕ και έτσι στον Λεσβιακό λαό.  Την όλη προσπάθειά μας προσβλέπουμε να την εγκολπωθεί και η πολιτική ηγεσία του νησιού μας ώστε ναι συμβάλλει κατά πως πρέπει στο μεγάλο αυτό εγχείρημά μας.

Πολλοί συμπατριώτες, μου έστειλαν δυό καλά λόγια μετά την κοινολόγηση της Διακήρυξης μας. Μεταξύ αυτών, ο γιός μου Χαράλαμπος. Όπως απάντησα σ’όλους, το ίδιο έκανα και σ’αυτόν, γράφοντάς του:

«Είναι όμορφο να ξεκινάς μιά καμπάνια για το κοινό καλό, ξέροντας ότι έχεις τη στήριξη των δικών σου και δη του πρωτότοκού σου. Ας μ' αξιώσει ο Θεός να μακροημερεύσω ώστε να μπορέσω να δω ότι το ΔΙΕΘΝΕΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΛΕΣΒΟΥ εξαγγέλθηκε από την Πολιτεία. Γιατί για να το δω τελειωμένο, μάλλον θα πρέπει  να υπάρξω  ... Μαθουσάλας».

Τέλος, το σωστό και δίκαιο του αγώνα μας είναι η  κινητήριος δύναμη που μας ατσαλώνει στην προσπάθεια μας. 

 

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Μπράβο στην σκέψη. Δηλώνω παρών. Τάκης Σωτηρχελλης