Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης * * * Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης

Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2023

Άρθρο μου στη στήλη μου "Αιολίας λόγος"/ ΔHMOKPATHΣ : << Ώρα πιά να τελειώσουν τα ψέματα … Β’ Μέρος>>

σελ. 6                      ΔHMOKPATHΣ                        Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2023

 

Αιολίας λόγος

Ώρα πιά να τελειώσουν τα ψέματα …

Β’ Μέρος

 

του  Δρος Τάκη Χαραλ. Ιορδάνη (Ph.D.)

 

Κατά το, των Λατίνων scripta manent,  συνεχίζω το Α! μέρος,  θυμίζοντας ότι η Επιτροπή Αγώνα «Καλλονής-Σιγρίου»  πραγματοποίησε την 1η ολομέλεια της, το 2009.  Το ψήφισμά που βγάλαμε κατατέθηκε  στο Γραφείο του Πρωθυπουργού, ζητώντας  την ολοκλήρωση των μελετών (είχαν καθυστερήσει 4,5 ολόκληρα χρόνια!) και τον υπερδιπλασιασμό  του κονδυλίου των μόνο! 20.000.000 Ευρώ (κατά πως μας απάντησε το Υπουργείο Δημ.Έργων),  ώστε  αυτός ο νευραλγικής  σημασίας άξονας,  να μπορέσει να υλοποιηθεί.

-2010. Επειδή στο δωδεκάμηνο που παρήλθε, υπήρξε πλήρης στασιμότητα στα του έργου μας, και επειδή κάποιοι για αδιευκρίνιστους λόγους, απεργάζονταν τη σαλαμοποίηση του σε επί μέρους τμήματα, αποφάσισα να συγκαλέσω και πάλι στο Σκαλοχώρι την Επιτροπή Αγώνα, προς διατράνωση του απαράδεκτου ενός τέτοιου ενδεχομένου. Βέβαια όλη αυτή η ατέλειωτη στασιμότητα έκανε πολλούς να λιποψυχούν. Είναι χαρακτηριστική η γραφή του π.Βουλευτή, π.Νομάρχη  Δ.Βουνάτσου, γράφοντάς μου,  μεταξύ άλλων: «Εγώ δεν ελπίζω πλέον σε τίποτα...». Και συμπλήρωνε: «Επομένως αν πρόκειται κάποιος να ωθήσει τα πράγματα, είναι μόνο η δύναμη της Επιτροπής Αγώνα, της οποίας προεδρεύεις επαξίως».

Εν όψει της διεξαγωγής  της 2ας ολομέλειας μας, ο τότε καθ’ύλη αρμόδιος Υφυπουργός Δημ.Έργων, Γιάν.Μαγκριώτης,  μας έστειλε χαιρετιστήριο μήνυμα, λέγοντας: «Τα θέματα αναπτυξιακών υποδομών του νησιού, αποτελούν προτεραιότητα για την Κυβέρνηση μας. Στα έργα αυτά συμπεριλαμβάνεται και ο δρόμος Καλλονής-Σιγρίου και το Υπουργείο  Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων έχει προβεί στις απαραίτητες  ενέργειες για την επιτάχυνση των σχετικών μελετών του έργου αυτού, ώστε να είναι δυνατή η δημοπράτησή του.»

Στο 2ο ψήφισμά μας, με όση διεκδικητικότητα μπορούσαμε ζητούσαμε όσα στο 1ο ψήφισμά μας αναφέραμε και επί πλέον τονίζαμε ότι η μη υλοποίηση αυτού του έργου θα καθιστούσε κολοβό το έργο «Λιμάνι  Σιγρίου» που βρισκόταν στη φάση της δημοπράτησης.

-2011. Μετά την ολοκλήρωση των μελετών του, ακολούθησε  ένταξη του στο ΕΣΠΑ2006-2014.

-2012.  Η δημοπράτησή του είχε επιτυχή κατάληξη  και υπεγράφη η σύμβαση κατασκευής του, απ’την κοινοπραξία τριών εταιρειών (Τοξότης, Υδροτεχνική, Αναστηλωτική), προϋπολογισμού 44,50 εκατομ. Ευρώ. Σημειωτέον, το  2010 ο τότε αρμόδιος Υπουργός  Δ.Ρέππας  επισκεπτόμενος  το νησί, ομιλούσε   για προϋπολογισμό 55 εκατομμυρίων  Ευρώ.

Ευτυχής συγκυρία, τότε, στη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών(ΔΟΥ) του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, διευθυντής ανέλαβε ο Δημ.Τασιόπουλος φίλος, συναγωνιστής στο ΠΑΣΟΚ και συνεργάτης στο ΤΕΕ, ο οποίος γνωρίζοντας τον αγώνα μου, έκανε τα μέγιστα στο να αρχίσει το έργο, το γρηγορότερο. Εκείνο που  μου είχε ζητήσει ήταν να υπογραφούν, άμεσα εί δυνατόν, οι σχετικές καταστάσεις που σηματοδοτούσαν την συναίνεση των ιδιοκτητών κτημάτων στο να περάσει ο άξονας απ’αυτά. Πράγματι έστειλα τις αντίστοιχες ανά χωριό καταστάσεις, όπου μέλη της επιτροπής μας ενεργοποιήθηκαν και η υπογραφή τους ολοκληρώθηκε το ταχύτερο.    

-2013, 6 Σεπτεμβρίου. Μετά από έγγραφό προς εμάς του  Δημ.Τασιόπουλου περί της επικειμένης  ενάρξεως των εργασιών του έργου, πραγματοποιήσαμε την 3η ολομέλεια της Επιτροπής Αγώνα, πανηγυρική  αυτή τη φορά. Η «πρώτη κασμαδιά» έπεσε μια εβδομάδα μετά.

Τον Νοέμβριο, σε σύσκεψή μας ο Δημ.Τασιόπουλος, δεδομένου ότι το έργο ήταν αδύνατο να τελειώσει μέσα στα χρονικά όρια του ΕΣΠΑ, μου εξηγούσε ότι μοιραία θα απεντάσσοταν απ’αυτό.Το να τελειώσει σ’άλλη φάση ως συνεχόμενο έργο ενδεχομένως να γινόταν, αν ως την απένταξή του  είχε επιτευχθεί σημαντικό ποσοστό απορρόφησης  του κονδυλίου κατασκευής του.

-2014 Δεκέμβριος.  Απένταξη  του έργου απ’το ΕΣΠΑ 2006-2013. Το ευτύχημα ήταν ότι στους 15 μήνες από της ενάρξεως των εργασιών του, επιτεύχθηκε να εκτελεσθεί έργο ~12%. Τούτο, απεδείχθη, επαρκές στο να επανενταχθεί  στο νέο ΕΣΠΑ.

-2016 Ιούνιος. Έλαβε χώρα η επανένταξή στο ΕΣΠΑ 2014-2020, ως έργο εμπροσθοβαρές, κατά την απόφαση του Υπουργείου Οικονομίας. Παράλληλα  είχε υπογραφεί και η συμπληρωματική σύμβαση των ~12 εκ. Ευρώ για την προστασία και ανάδειξη των απολιθωμένων κορμών των αποκαλυπτομένων με την προχώρηση των επί της οδού εργασιών. Και ενώ  η απορρόφηση των κονδυλίων για την κατασκευή του, έπρεπε να αρχίσει άμεσα, δυστυχώς   τότε άρχισαν τα γνωστά πια προβλήματα  του ιδιοκτήτη της «Τοξότης Α.Ε.» Καλογρίτσα με αποτέλεσμα την αδυναμία της συνέχισης  του έργου, που τελικά σταμάτησε.

-2017. Της υποθέσεως «Καλογρίτσα», παράπλευρη ενέργεια υπήρξε η παραπομπή του έργου μας, απ’τον καθ’ύλη Υπουργό Χρ.Σπίρτζη, σ’αντιπαράθεση  μ’ένα άλλο έργο στην Ηλεία, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, με  την «απειλή»  τούτο να μη συνεχιστεί. Υπερασπιζόμενοι, ως Λέσβιοι, το δικαίωμά μας τούτο να συνεχιστεί και να τελειώσει,   κινητοποιήσαμε το σύνολο της Λέσβου. Ευτύχησα πέραν  της  δική μας παρέμβασης προς τον Πρόεδρο της Βουλής, να ιδώ την  παρέμβαση  υπέρ του έργου, από κοινωνικούς φορείς της Λέσβου, μεγάλης εμβέλειας και σημαντικότητας, όπως, της Ένωσης  Ξενοδόχων Λέσβου, του Επιμελητηρίου Λέσβου και της Ομοσπονδίας Λεσβιακών  Συλλόγων Αττικής(ΟΛΣΑ). Τούτο, συνέτεινε στο να αποφευχθεί το χειρότερο.   

-2018 Άνοιξη.  Το σταματημένο έργο της «Τοξότης Α.Ε.»,  ανέλαβε, η «ΑΚΤΩΡ Α.Ε.». Όμως τα όποια ενδοεταιρικά προβλήματά και αλλαγή της διοίκησης αυτής,  πρακτικά «πάγωσαν» την όποια  πρόοδο του.  Προ του αδιεξόδου αυτού και της στενότητας πιά του υπολειπομένου χρόνου λήξεως του νέου ΕΣΠΑ, πρωτοκόλλησα στο γραφείο του Πρωθυπουργού Α.Τσίπρα (όπως έκανα, όταν έκρινα, σ’όλους τους απ’το 2003 προκατόχους του) νέα επιστολή μου, στα μέσα Σεπτεμβρίου. Σ’αυτή αφού αναλυτικά ανέφερα τα των από το 2003 ενεργειών της Επιτροπής Αγώνα επικεντρωνόμουν στον εκ της καθυστερήσεως προβληματισμό μας, ως ακολουθεί: «…Λαμβάνοντας υπόψη δε ότι με την ολοκλήρωση του νέου ΕΣΠΑ θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το έργο και εκ του ότι ο υπολειπόμενος χρόνος είναι πιά λιγότερος των 40 μηνών, έχοντας ήδη την τραγική σχετική εμπειρία των 60 τελευταίων μηνών(απ’το 2013), η ερώτηση που αυθόρμητα προκύπτει, είναι:  αρκεί αυτός ο χρόνος για την ολοκλήρωση του έργου;…»  

-2019.  Αφού ξεπεράστηκαν τα  διοικητικά προβλήματα της ΑΚΤΩΡ, έκτοτε οι εργασίες προχώρησαν ασταμάτητα και εντός της Άνοιξης εφέτος θα πρέπει να παραδοθεί το θεμελιώδες  για την ανάπτυξη του νησιού μας αυτό έργο. Σ’όλη την περίοδο ως και τώρα, η Επιτροπή μας είχε αναπεπταμένες τις κεραίες της για να παρέμβει όπου και οπόταν απαιτούταν. Μόλις προ εβδομάδων,  απευθυνθήκαμε στον αρμόδιο Υπουργό Κ.Α.Καραμνλή, σχετικά με την μη ύπαρξη κόμβου ή έστω γέφυρας εκεί που ο «Καλλονής-Σιγρίου» με τον δρόμο Αντίσσης-Λαψάρνων τέμνονται κάθετα, ένα πρόβλημα που επανειλημμένα έχουμε θέσει από το 2013.

-2023. Το Καλοκαίρι θα πραγματοποιήσουμε τον δίκη τάματος «αγώνα δρόμου» απ’την Καλλονή στο Σίγρι, ως  ανακοινώσαμε στα ΜΜΕ, προ ημερών. Τον «μαραθώνιο της Λέσβου» όπως  τον ονόμασε ο αγαπητός μου ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ, που ο Περιφερειάρχης μας Κ.Ι.Μουτζούρης, έθεσε υπό την αιγίδα του. Η Επιτροπής μας, έτσι πιά, θα «καταθέσει τα όπλα».

Δέκα χρόνια από της ενάρξεως της κατασκευής του, εικοσιτέσσερα από της εξαγγελίας του, είναι χρόνος τεράστιος σε σύγκριση με τα Ευρωπαϊκώς κρατούντα, που τέτοια έργα κατά μέγιστο, ολοκληρώνονται σε 5-7 χρόνια. Βέβαια  μπρος στα χειρότερα,– βλέπε τον την ίδια ημέρα εξαγγελθέντα άξονα «Καλλονής-Πέτρας», που ακόμη δεν άρχισε – εμείς λέμε και μάλιστα μεγαλοφώνως ΔΟΞΑ ΤΩ ΘΕΩ.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: