Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης * * * Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης

Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2023

Άρθρο μου στην"Αιολίας λόγος" στο ΔΗΜΟΚΡΑΤΗ: Παγίδα θανάτου. Η διασταύρωση του οδικού άξονα Καλλονής-Σιγρίου με το δρόμο Αντίσσης-Λαψάρνων

 

Σελ. 16                  ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ                Σαββατοκύριακο 29 Ιουλίου 2023

 

Αιολίας λόγος

 

Παγίδα θανάτου

 

                                                   Η διασταύρωση του οδικού άξονα Καλλονής-Σιγρίου

                   με το δρόμο Αντίσσης-Λαψάρνων

 

του  Δρος Τάκη Χαραλ. Ιορδάνη (Ph.D.)

 

Σε δύο μήνες από τώρα, δίδεται στην κυκλοφορία ο οδικός άξονας Καλλονής – Σιγρίου  για τον οποίο τόσο στοχεύσαμε, επιδιώξαμε αλλά και  αγωνιστήκαμε,  απ’το 2003 που δημιουργήσαμε την αντίστοιχη Επιτροπή Αγώνα. Ολοκληρώνεται το δαπανηρότερο  αναπτυξιακό έργο που έγινε ποτέ στο Αιγαιακό Αρχιπέλαγος. Το γεγονός αυτό ασφαλώς θα έπρεπε να χαιρετίζεται με «διθυράμβους και παιάνες» αφού θα αποτελέσει ιμάντα ανάπτυξης, σωσίβιο της Δυτικής Λέσβου και κατ’επέκταση όλου του νησιού. Όμως…  . Υπάρχει ένα όμως. Από αβλεψία; ή από σκοπού; ο μελετητής του έργου αγνόησε την ύπαρξη της διασταύρωσης του άξονα Καλλονής-Σιγρίου με το δρόμο Αντίσσης προς την παραγωγική περιοχή Λάψαρνα, που  τέμνονται κάθετα και χωρίς   ορατότητα. Έτσι δεν προέβλεψε τη δημιουργία εκεί γέφυρας ή κόμβου. Τούτο το μελετητικό λάθος, ατυχώς το «κάλυψαν» οι υπηρεσίες που παρέλαβαν, ερήμην των Αντισσαίων, Λαψαρνιωτών και μελλοντικών χρηστών του άξονα, την μελέτη. Έτσι οι εργολάβοι  κατασκεύασαν τον Καλλονής-Σιγρίου, κατά τα σχετικώς  στη μελέτη προβλεπόμενα.

Το μελετητικό αυτό λάθος το διαπιστώσαμε το 2013, όταν για πρώτη φορά είδαμε τη μελέτη αυτή στο Υπουργείο. Αμέσως με σχετικό έγγραφό μας που πρωτοκολλήσαμε  στην καθ’υλη υπηρεσία του Υπουργείου θέσαμε τούτο υπ’όψη των αρμοδίων.  Έκτοτε το ίδιο κάναμε ως το έργο προχωρούσε,  το 2016, 2019, 2022 και το 2023. Μάλιστα, τα δύο τελευταία έγγραφά μας απευθύναμε στους Υπουργούς Κ.Α.Καρμανλή (2022) και Γ.Γεραπετρίτη (2023).  Προς τους υπηρεσιακούς παράγοντες απευθύνθηκε σχετικά και η Κοινότητα Αντίσσης το 2021 και το 2022. Σ’όλα αυτά τα έγγραφα ουδεμία υπήρξε απάντηση.  Μόνον όταν απευθυνθήκαμε στον Συνήγορο του Πολίτη(ΣτΠ) τον περασμένο Μάϊο, όπου και καταθέσαμε τον πλήρη φάκελο του θέματος,  το Υπουργείο απήντησε αρχές Ιουλίου, στον ΣτΠ και στο γράφοντα το παρόν.   Στην απάντηση αυτή περιλαμβάνεται και  η αλληλογραφία των υπηρεσιακών παραγόντων με τις κατασκευάστριες εταιρείες που έλαβε χώρα ως  21.3.2023. Όμως και τότε  απάντηση δεν μας εδόθη. Κρατήθηκε από τους υπηρεσιακούς παράγοντες και πάλι  «μυστικό». Απέφευγαν να μας πληροφορήσουν γιατί προφανώς,  πίσω απ’τη 10ετή αιδήμονα  σιωπή έκρυβαν  τον «δράκο», που αποκαλύφθηκε όταν χρειάστηκε να απαντήσουν στον ΣτΠ και  εξ ανάγκης και σε μένα, την 3.07.2023.  

Το έγγραφό μας της 6ης/3/2023 προς τον  Υπουργό Γ.Γεραπετρίτη (λίγες μέρες μετά την τραγωδία των Τεμπών), έκανε  να αλληλογραφήσουν οι υπηρεσίες του Υπουργείου με τις κατασκευάστριες εταιρείες του έργου (ΑΚΤΩΡ, ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΗ),  που στις 21.3.2023 μεταξύ άλλων, έγραφαν: << … Αναφέρουμε ότι στο εν λόγω σημείο η διαγράμμιση είναι διακεκομμένη στις θέσεις συμβολών των δύο οδών και συνεχόμενη διπλή στο μέσον της κυρίας οδού. Ως εκ τούτου  επιτρέπεται αποκλειστικά η δεξιά στροφή για τους κινούμενους επί της αγροτικής οδού προκειμένου να εισέλθουν στην οδό Καλλονής- Σιγρίου και απαγορεύεται η διάσχιση αυτής λόγω της διπλής συνεχόμενης διαγράμμισης>>.

Η απάντηση των αρμοδίων του Υπουργείου στον ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ κι εμένα,   μεταξύ άλλων αναφέρει: 

<< …το έργο κατασκευάσθηκε όπως προβλεπόταν στην εγκεκριμένη οριστική μελέτη οδοποιίας και ειδικότερα πλησίον του επίμαχου τμήματος (περί την χ.θ. 13+760) έχουν κατασκευασθεί δύο κόμβοι, ο Ι.Κ. Ερεσσού (περί την χ.θ. 12+000) και ο Ι.Κ. Άντισσας (περί την χ.θ. 16+000) και εν συνεχεία θα κατασκευασθεί οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση όπως προβλέπεται στην εγκεκριμένη οριστική μελέτη σήμανσης – ασφάλιση». 

Βάσει των ανωτέρω, ο δρόμος των Λαψάρνων-Αντίσσης που είναι ~12 χιλιόμετρα, όταν ο άξονας Καλλονής-Σιγρίου δοθεί στην κυκλοφορία, θα γίνει: για την άνοδο   μεν, ~15,50(12+3,5) χιλιόμετρα, την  κάθοδο δε, ~16,60(12+4,6) χιλιόμετρα.

Εξ αυτών προκύπτει, ότι ένας αγρότης που ανεβαίνει απ’τα Λάψαρνα  με φορτωμένο το υποζύγιό του (ελιές, μηδική, γάλα, άλλο),  μόλις φθάσει στο επίμαχο σημείο θα πρέπει να στρίψει  δεξιά να διανύσει επί της ταχείας κυκλοφορίας οδού Καλλονής–Σιγρίου (με ότι αυτό συνεπάγεται από απόψεως ασφαλείας για τον ίδιο αλλά και το υποζύγιο  του)  1.760 μ. Στην κάθοδο δε 4.600 μ.  Στην άνοδο, 1.760 μ. ως τον κόμβο Ι.Κ.Ερεσού και από κει, παίρνοντας τον παλιό δρόμο Ερεσού-Αντίσσης να φθάσει στο χωριό. Δηλ. ενώ σε 500-600 μέτρα θα έφθανε στον προορισμό του με την «σοφή» λύση που τελικά μας επιβλήθηκε, θα  πρέπει να διανύσει περίπου 3,00 χιλιόμετρα επιπλέον. Αυτό, γιατί  στο μέσο του Καλλονής – Σιγρίου υπάρχει συνεχόμενη διπλή γραμμή! 

Όταν τα πιο πάνω κοινολόγησα στα ΜΚΔ καλός φίλος, ενεργός πολίτης Λαψαρνιώτης μου έγραψε. <<Τάκη, ποιος αγρότης θα λαμβάνει υπόψιν την διπλή γραμμή, θα περνάνε και όποιον πάρει ο χάρος>>.

Στο σημείο αυτό πρέπει να αναφερθεί ότι την σοβαρότητα του θέματος αξιολόγησε η Διοίκηση των 30.000 Συνταξιούχων Μηχανικών Ελλάδος (ΠΕΤΟΜ-ΤΕΕ), που έγραψε προς τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών και τον Συνήγορο του Πολίτη  την 30.06.2023 επιστολή  συμπαράστασης προς εμάς, με την οποία άρχιζε: «Οι Μηχανικοί έχουν ιδιαίτερη ευαισθησία σ’ότι αφορά τα θέματα ασφαλείας και ιδιαίτερα προστασίας της ανθρώπινης ζωής».

Κατέληγε δε λέγοντας: «Η διασταύρωση του άξονα αυτού με τον δρόμο Αντίσσης-Λαψάρνων που τέμνονται κάθετα χωρίς ορατότητα, αποτελεί εν δυνάμει χώρο αυτοκινητιστικών ατυχημάτων.

Προσβλέπουμε έστω και την τελευταία στιγμή να γίνει ότι είναι ενδεικνυόμενο ώστε να εκλείψει ο προαναφερθείς κίνδυνος».

Τον κίνδυνο αυτόν, που διεπίστωσα απ’το 2013 και αγωνίστηκα  σχετικά δέκα ολόκληρα χρόνια, εκ του  γεγονότος της εξαιρετικής σοβαρότητος του ως επισημαίνεται από τους ειδήμονες (τους 30.000 μηχανικούς της χώρας), κατά τα προαναφερόμενα, έχω την ηθική υποχρέωση έναντι των Λαψαρνιωτών, των Αντισσαίων, όλων των Λεσβίων ως και των όποιων μελλοντικών χρηστών του οδικού άξονα Καλλονής-Σιγρίου να κοινολογήσω κατά πως πράττω με το παρόν.  

Βλέποντας ότι η επιβληθείσα λύση δεν πρόκειται να αλλάξει ως τέλη Σεπτεμβρίου, στις 9/7/2023 έγραψα στον Γενικό Διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών  και πρωτοκόλλησα έγγραφό με το οποίο προκειμένου το επιβαλλόμενο της δεξιάς στροφής επί του οδικού άξονα Καλλονής-Σιγρίου αυτών που κινούνται επί του δρόμου Αντίσσης – Λαψάρνων,  να γίνεται με τον μικρότερο δυνατόν κίνδυνο, υπέδειξα να  κοπεί  το σ’αυτόν πρανές ύψους 2,00μ. και άνω, ώστε να δημιουργηθεί ορατότητα. Έτσι ο κατερχόμενος προς Λάψαρνα όταν θα πρέπει να στρίψει δεξιά ως επιβάλλεται προς τον κόμβο Ι.Κ.Αντίσσης(Γαβαθά) θα μπορεί να ελέγξει αν έρχεται όχημα απ’το Σίγρι. Τούτο, για τον ερχόμενο από Σίγρι με κατεύθυνση την Άντισσα ομοίως, ώστε να έχει ορατότητα κι έτσι να αποφύγει την ενδεδόμενη σύγκρουση με απ’το χωριό κατερχόμενο όχημα (αγροτικό, τρακτέρ, άλλο). Ατυχώς όμως, ουδεμία απάντηση.  

Περαίνοντας, αναφέρω  ότι  πρωτοκόλλησα στο γραφείο του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρα την  27/7/2023 έγγραφο με το οποίο εξ ονόματος της Επιτροπής Αγώνα διεκδικώ, την έγκριση του απαιτούμενου κονδυλίου, για την κατασκευή όποιας λύσης προκριθεί (γέφυρα, κόμβος ή  round about), ώστε να εκλείψει για πάντα ο προεκτεθείς κίνδυνος. Ας  ελπίσουμε, ότι το έγγραφό μου αυτό, δεν θα πέσει σε ώτα μη ακούοντος.         

Δεν υπάρχουν σχόλια: