σελ. 6 ΔΗΜΟΚΡΑΤHΣ Σαββατοκύριακο 6 Σεπτεμβριου 2025
Αιολίας
λόγος
Το
ΑΡΧΕΙΟ της Επιτροπής Αγώνα για τον «Οδικό
Άξονα Καλλονής – Σιγριου» “στεγάστηκε” .
Του Δρος Τάκη Χαραλ. Ιορδάνη (Ph.D.)
Στις
28 Ιουλίου έγραφα στο fb: «Σήμερα
είναι μια χαρούμενη για μένα ημέρα, αφού το ΑΡΧΕΙΟ μου για τον Οδικό Άξονα Καλλονής–Σιγριου, εξ έξι (6)
μεγάλων ντοσιέ βρήκε στέγη». Ήταν η μέρα που μου είχε τηλεφωνήσει ο
φίλος Πρόεδρος της Κοινότητας Σκαλοχωρίου Γιάννης Νικ. Χατζηλίας, ύστερα από
σχετική προς τον ίδιο και το Τ.Σ. επιστολή μου, πληροφορώντας με ότι
αποφάσισαν, το αρχείο μου αυτό να “στεγαστεί”
στο γραφείο της Κοινότητας τους. Η χαρά
μου αυτή, εξάλειψε το φόβο μου ότι και αυτό, μαζί με τόσα άλλα της πολυποίκιλης
δραστηριότητας μου θα οδηγηθεί στη χωματερή
μετά την “φυγή” απ’το μάταιο τούτο κόσμο. Όχι για τίποτα άλλο, αλλά για να υπάρχει
και να σηματοδοτεί σ’οποιονδήποτε που θα
το μελετήσει, ότι κανένας αγώνας δεν
χάνεται, αρκεί να είναι διαρκής, συνεπής και με πίστη στο σκοπούμενο. Είκοσι
τόσα έτη με αδιάλειπτη προσπάθεια που είχε ως γέρας/βραβείο, ένα σύγχρονων
προδιαγραφών οδικό άξονα 46,664 km, αντικαθιστώντας
επί τέλους, τον 55 περίπου km κουραστικό, επικίνδυνο και εν τέλει
βασανιστικό, οθωμανικής κατασκευής καρόδρομο. Ένα οδικό άξονα που κατά την
πίστη μας θα αποτελέσει τον ιμάντα ανάπτυξης της υποβαθμιζόμενης και συνεχώς
ερημούμενης από πληθυσμό χερσονήσου της Δυτικής Λέσβου. Μαζί δε με το δίδυμο
έργο «Λιμάνι Σιγρίου» που ήδη είναι εν χρήση ολοκληρωμένο, θα αποτελέσουν
βασικό πόλο ανάπτυξης όλης της Λέσβου.
Το αρχείο αυτό άρχισε να δημιουργείται,
αφ’ότου έκανα την πρώτη σχετική παρέμβαση στον τότε Νομάρχη Αλ. Μαθιέλλη και Ν.Σ.
το 1996. Εκεί αφού προέβαλα τα χάλια, τού εκτός συγχρόνων προδιαγραφών οδοποιίας καρόδρομου, (ζικ-ζακ, με τριανταπέντε
φουρκέτες στροφές, κ.λπ., κ.λπ.), του Καλλονής
Σιγρίου, του επί Αβδούλ Χαμίτ του Αιμοσταγούς κατασκευασθέντος, ζητούσα να
γίνει αντικατάσταση του ύστερα από εκατό πενήντα περίπου χρόνια, με ένα άξονα
συγχρόνων προδιαγραφών. Το αρχείο προοδευτικά άρχισε μορφοποιούμενο, κυρίως αφ’ότου
δημιούργησα την ομώνυμη Επιτροπή Αγώνα, το 2003. Την Επιτροπή αυτή αποτελούσαν περί
τα δεκαπέντε άτομα εκ των προβεβλημένων πολιτών τους από έκαστο εκ των δέκα
χωριών μας, ήτοι Καλλονή, Φίλια, … , Άντισσα, Σίγρι. Η επιτυχία της Επιτροπής
μας σήμερα πια προκύπτει εκ του αποτελέσματος. Σήμερα έχει πια ολοκληρωθεί και
βρίσκεται σε δημόσια χρήση ο θεμελιώδους σημασίας οδικός αυτός άξονας, όταν ο
άλλος, ο «Καλλονής-Πέτρας», που εξαγγέλθηκαν ταυτόχρονα το Φθινόπωρο 1999, στην Καλλονή, απ’τον τότε
Πρωθυπουργό Κώστ. Σημίτη βρίσκεται ακόμη στη φάση της προκήρυξης για την ανάδειξη εργολάβου προς κατασκευή του.
Το αρχείο αυτό θα υπάρξει πηγή πληροφόρησης
όλων των βημάτων και σταδίων της εξέλιξης κατασκευής του μεγαλύτερου δημόσιου
έργου (60.000.000 Ευρώ) που έγινε ως τώρα στο Αιγαιακό Αρχιπέλαγός μας.
Ακόμη θα πληροφορεί οποιονδήποτε τον
αδιάλειπτο αγώνα μας για την εξάλειψη
των όποιων εμποδίων. Η στο διακηρυκτικό μας κείμενο δύναμη των υπογραφών,
όλων αυτών των μελών, μου έδινε τη δυνατότητα, το κουράγιο κα την πίστη να
μάχομαι άοκνα προς λύση του όποιου προβλήματος που κάθε φορά συναντούσαμε. Απευθυνόμασταν κατά περίπτωση στον αρμόδιο
υπάλληλο της σχετικής υπηρεσίας, τον τμηματάρχη, το διευθυντή, το Γεν.Γραμματέα
ή και στον εκάστοτε Υπουργό. Στις πλέον δυσμενείς περιπτώσεις απευθυνόμουν ακόμη
και στον, της αντιστοίχου περιόδου Πρωθυπουργό. Έτσι, απευθύνθηκα σ’όλους τους πρωθυπουργούς τους από το 2003, με πρώτο τον Κώστ. Σημίτη
ως και τον τελευταίο, τον Κυριάκο Μητσοτάκη την Άνοιξη πέρυσι εν όψει της εγκαινιάσεως του
άξονα μας απ’τον ίδιο. Τούτο, όταν έκανα δημόσια καταγγελία για τις επικίνδυνες
ατέλειες του ως την απ’ το 2013 διαπιστωθείσα και ουδέποτε διορθωθείσα στην διασταύρωση
με τον προς Λάψαρνα, ως αυτές της Ανεμώτιας,
Αγ.Τριάδας, κ.αλ..
Το 2003, αυτό που έπρεπε να ξεπεράσουμε
κατά προτεραιότητα ήταν το να γίνει ο τίτλος του προς κατασκευή άξονα από
«Καλλονής-Ερεσού-Σιγρίου» ως ήταν ο τίτλος της σχετικής προκήρυξης, της
γι’αυτόν μελέτης, πράγμα που υποστήριζε τότε βουλευτής του νησιού. Τούτος,
έγινε αιτία να αρθρογραφήσω στον αγαπητό μου ΔΗΜΟΚΡΑΤΗ, γράφοντας: «Ζητείται
πολιτική βούληση. Ο άξονας αυτός, μέσω
Σκαλοχωρίου». Έτσι το Σκαλοχώρι έγινε η
έδρα του αγώνα μας. Εκεί πράγματι πραγματοποιήσαμε τις τέσσερις ολομέλειες της
Επιτροπής μας (2009, 2010, 2013 και 2023) κατά τις οποίες ελήφθησαν οι
αποφάσεις εκείνες που υπό μορφή ψηφισμάτων υποβάλλονταν στους κατά τους
αντιστοίχους χρόνους Πρωθυπουργούς. Δι’ αυτών παλέψαμε και επιτύχαμε να
ολοκληρωθούν το 2011 ύστερα από έξι! ολόκληρα χρόνια απ’τη συμβατική ημερομηνία(2005),
οι μελέτες του. Επιτύχαμε το έργο να μη σαλαμοποιηθεί κατά πως κάποιοι
πολιτικάντηδες στόχευαν. Επιτύχαμε το έργο στο σύνολό του να χρηματοδοτηθεί
(60.000.000 Ευρώ), να εκτελεσθεί και να επιβλεφθεί από το αρμόδιο Υπουργείο, κι
όχι μέσω της Περιφέρειας. Τούτο ήταν στην πρόθεση του Υπουργείου, όταν το 2009 έδιδαν 20.000.000 Ευρώ μόνο, όπως μας είχε απαντηθεί
μετά από δύο σχετικές επιστολές μας προς τον Πρωθυπουργό Κωστ. Καραμανλή. Τούτο,
όταν τελικά χρειάστηκε ποσό, τριπλάσιο. Επιτύχαμε, βοηθώντας, ως μας ζητήθηκε απ’την
αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου που προΐστατο ο φίλος, συνάδελφος Μηχανικός Δημ. Τασιόπουλος, να υπογραφούν απ’τους ιδιοκτήτες των κτημάτων
μέσα από τα οποία θα περνούσε ο άξονας τα απαιτούμενα έγγραφα, δίνοντας την απαιτούμενη
συναίνεση τους. Αυτό το καταφέραμε μέσω των κατά χωριό επιτροπών μας με
εξαιρετικό αποτέλεσμα, μέσα σε 15 μήνες
(9ος 2013 που “έπεσε η πρώτη κασμαδια”, 12ος 2014 που
απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ) να έχει πραγματοποιηθεί έργο 12-15 %. Το ποσοστό αυτό υπήρξε αρκετό για να
δοθεί η δυνατότητα να επανενταχθεί το
έργο μας στο νέο ΕΣΠΑ (2014-2020). Μια μεγάλης σημασίας επιτυχία μας ακόμη ήταν,
όταν μπορέσαμε να κινητοποιήσουμε προβεβλημένους φορείς του νησιού μας (Εμπορικό
Επιμελητήριο, Ένωση Ξενοδόχων Λέσβου, ΟΛΣΑ) να παρέμβουν μαζί με μας στη Βουλή,
επιτυγχάνοντας την αποφυγή της
ολοκληρωτικής παύσης του έργου μας, κατά πως, για δικούς του λόγους, είχε απειλήσει ο τότε Υπουργός Χρ.Σπίρτζης. Ακολούθησαν οι
αγωνίες που είχαμε με όλα τα οικονομικά προβλήματα του εργολάβου Καλογρίτσα της
«Τοξότης» και τους κινδύνους να μη ολοκληρωθεί ποτέ το έργο μας, πράγμα που έκανε
να απευθυνθούμε στον τότε Πρωθυπουργό Αλ.Τσίπρα. Τελικά ευτυχήσαμε το έργο να
αναλάβει η ΑΚΤΟΡ Α.Ε. που επιτυχώς το ολοκλήρωσε το 2023.
Την 27η Αυγούστου το
απόγευμα συγκεντρωθήκαμε στο γραφείο της Κοινότητας Σκαλοχωρίου, από μέρους του
Τ.Σ. ο Πρόεδρος Γ.Ν. Χατζηλίας και το μέλος του Μαριάνθη Δαρλή. Από μέρους της
επιτροπής, μέλη της από το Σκαλοχώρι, οι: Αδάμ Καρέκος, Φώτης Μαμούδης, Φώτης
Ρουμελιώτης, Νίκος Καρίπης, Δέσποινα Μαϊάκη και Δήμος Φωτίου. Κατά την
συνάντησή μας αυτή αναφέρθηκα όσο περιληπτικά μπορούσα στις δυσκολίες που
αντιμετωπίσαμε τα είκοσι τόσα χρόνια, δηλ. αυτά που αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο. Στο
τέλος συντάξαμε ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ παράδοσης παραλαβής του αρχείου που υπογράφηκε απ’τον
Πρόεδρο της Κοινότητας και εμού ως ιδρυτή και Προέδρου της Επιτροπής Αγώνα. Η
ακροτελεύτια παράγραφο του, ως υποθήκη, αναφέρει:
«Ελπίζουμε, οι
ιστορικοί του μέλλοντος προσφεύγοντες στο ΑΡΧΕΙΟ αυτό να μπορούν να
συνειδητοποιούν ότι ένας αγώνας που γίνεται με συνεχή προσπάθεια, αταλάντευτη
συνέπεια και σταθερό στόχο φέρει το ποθούμενο αποτέλεσμα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου