Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης * * * Καλώς ήλθατε στο blog μου * * * "Λαψαρνιώτης" * * * Τάκης Ιορδάνης

Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

Εγκαινιάστηκε ο οδικός άξονας Καλλονής–Σιγρίου, Επιστολή μου προς το ΕΜΠΡΟΣ/11.05.2024

 

       ΣΑΒΒΑΤΟ 11 ΜΑΪΟΥ 2024                επιστολή                     ΕΜΠΡΟΣ     σελ.15

                  Εγκαινιάστηκε ο οδικός άξονας Καλλονής–Σιγρίου

     Αγαπητέ κ. Διευθυντά,  ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

Η 19/4/2024 θα καταγραφεί στις δέλτους της σύγχρονης ιστορίας της Λέσβου, γιατί τότε εγκαινιάστηκε ο «οδικός άξονας Καλλονής–Σιγρίου», το μεγαλύτερο δημόσιο αναπτυξιακό έργο, που έγινε στο Αιγαιακό Αρχιπέλαγος από της απελευθερώσεως του εδώ και 112 χρόνια. Το κόστος του ήταν ~60.000.000 Ευρώ. Βέβαια από της εξαγγελίας του το 1999, πέρασαν εικοσιπέντε ολόκληρα χρόνια! Οι Ευροεκλογές  του Ιουνίου, επιτάχυναν τα εγκαίνιά του. Η υλοποίηση του έργου αυτού καθαυτού,  δείχνει  έστω και με καθυστέρηση δεκαετιών, ότι η Ελληνική Πολιτεία  βλέπει πια τη Λέσβο, το κάποτε «μιασματικό κόκκινο νησί»,  όπως τα άλλα νησιά μας. Βέβαια πολλά ακόμα τέτοια έργα πρέπει να γίνουν, ώστε το νησί να ξεκολλήσει απ’τις τελευταίες θέσεις ανάπτυξης των ευρωπαϊκών περιφερειών και να ξεφύγει απ’την υπανάπτυξη, τη μιζέρια  και τον πληθυσμιακό του μαρασμό. Ο άξονας αυτός έρχεται να αντικαταστήσει τον απ’τον 19ο αιώνα καρόδρομο, που δημιουργήθηκε  επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Τα άλλοτε βασανιστικά ~54 χιλιόμετρά του, σήμερα έχουν πια γίνει ~46,5, προδιαγραφών σύγχρονης οδοποιίας. Η διέλευσή του χρειάζεται πια λιγότερο από μισή ώρα απ’ό,τι απαιτούταν στον παλιό.   

Στις, των εγκαινίων, ομιλίες τους, ο Πρωθυπουργός Κυρ.Μητσοτάκης  και ο Υπουργός Υποδομών&Μεταφορών Χρ.Σταϊκούρας   παρουσίασαν,  τον «Καλλονής-Σιγρίου» ως να προέκυψε από «γέννα» σήμερα,  χωρίς να έχει προϋπάρξει «κύηση και περίοδος οδυνών». Θεωρώ απόλυτο χρέος μου να καταθέσω ότι  γνωρίζω βιωματικά απ’το 1997 ως σήμερα,   έχοντας καταγράψει  λεπτομερώς  την εξέλιξη του μεγάλου αυτού έργου. Αυτό, ως ο Πρόεδρος της Επιτροπής Αγώνα που δημιούργησα, το 2003. Αναφέρεται, ότι το 1997 απευθύνθηκα εγγράφως στο Νομάρχη Αλ.Μαθιέλλη, ζητώντας αντικατάστασή του προαναφερθέντος  καρόδρομου με νέο συγχρόνων προδιαγραφών οδικό άξονα, θέμα που πήρε  δημοσιότητα.

Το 1999, ο τότε Πρωθυπουργός Κ.Σημίτης εξήγγειλε στην Καλλονή, τους οδικούς άξονες «Καλλονής-Σιγρίου» και «Καλλονής-Πέτρας».

Το 2003 ουδέν σχετικό έχει γίνει και επειδή κάποιοι απεργάζονταν ο «Καλλονής-Σιγρίου» να γίνει μέσω Μεσοτόπου-Ερεσού, δημιούργησα την επιτροπή Αγώνα για τη μέσω Σκαλοχωρίου δημιουργία αυτού. Το τι είχαν απεργαστεί, φάνηκε στην προκήρυξη των μελετών, που’χε  τίτλο «οδικός άξονας Καλλονής-Ερεσού-Σιγρίου». Ο αγώνας μας υπήρξε αδιάλειπτος μέχρι να αφαιρεθεί απ’αυτόν, το «Ερεσός». Τελικά, λάβαμε επίσημο έγγραφο, ότι αυτό θα απαλειφθεί, στην προκήρυξη της κατασκευής του έργου. Πράγματι, έτσι έγινε.   

Οι σε γραφείο μελετών ανατεθείσες γι’αυτόν μελέτες, συμβατικά ήταν παραδοτέες 4ος/2005. Καθυστέρησαν πέντε ολόκληρα χρόνια. Ως το 2010, παρ’όλες τις αδιάλειπτες ενέργειες μας προς υπηρεσίες, φορείς και Υπουργεία, υπήρξε πλήρης στασιμότητα. Τότε αναγκαστήκαμε να απευθυνθούμε  στον Πρωθυπουργό Κ.Καραμανλή, το 2008 και 2009, μάλιστα τρεις φορές. Ζητούσαμε, να τελειώσουν οι μελέτες και το έργο εντασσόμενο στο ΕΣΠΑ να χρηματοδοτηθεί και πραγματοποιηθεί  απ’το ΥΠΕΧΩΔΕ. Λόγω κόστους, που υπερέβαινε τις οικονομικές δυνατότητές της Περιφέρειας, ήταν αδύνατο να εκτελεστεί  απ’αυτήν. Το 2009 λάβαμε απάντηση απ’το  Υπουργείο, ότι δίδονται για τον «Καλλονής-Σιγρίου» μόνο 20.000.000 Ευρώ! (μάλιστα μέσω Περιφέρειας).  Γνωρίζοντας ότι ο προϋπολογισμός του, ήταν  υπερδιπλάσιος,  πραγματοποιήσαμε την 1η ολομέλεια της Επιτροπής Αγώνα στο Σκαλοχώρι τον 8ο/2009, έχοντας κύριο θέμα αυτό. Στο Ψήφισμα μας, ζητούσαμε διεκδικητικά, να τελειώσουν επί τέλους οι μελέτες, να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και συνολικά το έργο  να αναλάβει το ΥΠΕΧΩΔΕ. Με πρέπουσα  επιστολή καταθέσαμε το Ψήφισμά, αρχικά  στον Πρωθυπουργό Κ.Καραμανλή, και ύστερα στον μετά τις εκλογές 10ου/2009 Πρωθυπουργό, Γ.Α.Παπανδρέου. Είχε παρέλθει  ένας ολόκληρος  χρόνος χωρίς καμία εξέλιξη, όταν κάναμε την 2η ολομέλεια  μας (8ο/2010) και επειδή η χώρα ήταν πια στα Μνημόνια-ΔΝΤ, έντονος υπήρξε ο προβληματισμός μας, μήπως εξ αυτού  το έργο, μείνει μόνο στα χαρτιά. Ο Υφυπουργός Γιάν.Μαγκριώτης, με τον χαιρετισμό του  μετρίασε κάπως τους φόβους μας,  λέγοντάς μας ότι ο «Καλλονής Σιγρίου» περιλαμβανόταν στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης.  Στο 2ο Ψήφισμά μας που υποβάλαμε στον Γ.Α.Παπανδρέου εκφράζοντας τον προαναφερθέντα έντονο προβληματισμό μας, ζητούσαμε ό,τι και προ έτους και επί πλέον το έργο να γίνει ενιαίο και όχι τμηματικά ως ευρέως διαδιδόταν. Τελικά, αφού το 2010 τελείωσαν οι μελέτες, το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ(2006-2013) το 2011. Η καθυστέρηση στο να βγει η διακήρυξη της κατασκευής και το ότι το ΕΣΠΑ εξέπνεε το 2013, μας έκανε να πιέζουμε για επιτάχυνση της διαδικασίας. Τελικά τούτο έγινε και το Φθινόπωρο 2012 υπεγράφη η σύμβαση Δημοσίου-Κοινοπραξίας(τρεις εργολάβοι). Το έργο ξεκίνησε τον 9ο/2013. Η άοκνη προσπάθεια του τότε Διευθυντή του Υπουργείου, συναδέλφου και φίλου μου Δημ.Τασιόπουλου (στον οποίο οφείλω την παρούσα αναφορά) που είχε υπό την αρμοδιότητα του   και  τον «Καλλονής-Σιγρίου»,  σε συνδυασμό προς τη βοήθεια της Επιτροπής μας κατά πως εκείνος μας το ζητούσε (ειδικότερα στο θέμα των απαλλοτριώσεων), έκανε κατορθωτό ως το 12ο/2014 που αυτός απεντάχθηκε απ’το ΕΣΠΑ, να έχει εκτελεστεί ένα σημαντικό ποσοστό έργου, 12-15%. Εντωμεταξύ  υπήρξε η πληροφόρηση,  ότι τούτος θα απεντασσόταν απ’το ΕΣΠΑ. Τότε, απευθυνθήκαμε στον τότε Πρωθυπουργό Αντ.Σαμαρά  προκειμένου να παρέμβει και αποτρέψει αυτό. Ατυχώς, η προσπάθεια μας, έπεσε στο κενό..

 Μέχρι το έργο  μας να επανενταχθεί στο ΕΣΠΑ, πέρασαν 18 ολόκληροι μήνες, κάνοντας  την αγωνία μας να  φθάσει στο κατακόρυφο. Τελικά, τούτο έγινε επί Κυβερνήσεως Αλ.Τσίπρα(7ος/2016). Επιτεύχθηκε δε αυτό, εκ του  ότι ως την  απένταξή του είχε  πραγματοποιηθεί έργο 12-15%. Τα οικονομικά προβλήματα όμως του εργολάβου Καλογρίτσα («Τοξότη Α.Ε.») και κυρίως η εμπλοκή του σε πολιτικά παιχνίδια, δημιούργησε τον κίνδυνο, όπως απείλησε ο τότε Υπουργός Χρ.Σπίρτζης, το έργο μας να σταματήσει τελείως. Κινητοποιούμενοι προς πάντα αρμόδιο, καταφέραμε κορυφαίοι φορείς του νησιού μας (Εμπορικό Επιμελητήριο, Ένωση Ξενοδόχων Λέσβου, ΟΛΣΑ), πέραν της Επιτροπής μας,  να υποβάλλουν στον Πρόεδρο της Βουλής (όπου θα κρινόταν η τύχη του έργου) τα έγγραφά μας, προς εξάλειψη της απειλής αυτής. Τελικά, τούτο αποσοβήθηκε.

Στη συνέχεια  τον «Καλλονής-Σιγρίου», ανέλαβε η «ΑΚΤΩΡ Α.Ε.». Ατυχώς εκ διαφόρων ενδοεταιρικών  προβλημάτων της, επί μία διετία το έργο μας  καρκινοβατούσε.Τότε απευθυνθήκαμε στον τότε Πρωθυπουργό Αλ.Τσίπρα (9ος/2018) εκφράζοντας τις ανησυχίες μας γράφοντας του  μεταξύ άλλων: «η μη ολοκλήρωσή του (μέσω ΕΣΠΑ)… θα είναι “η εσχάτη πλάνη χείρων της πρώτης”». Αυτό, αφού γνωρίζαμε πως μελλοντικά η Ε.Ε., δεν θα στήριζε  προγράμματα  έργων, ως δρόμοι, λιμάνια κ.άλ.

Έκτοτε, στην περίοδο που ακολούθησε, το έργο μας προχώρησε, ολοκληρώθηκε και τέλος εγκαινιάστηκε (με τα όποια  μικρά  προβλήματά  του, ως στις διασταυρώσεις  του -Αγία Τριάδα Καλλονής, Ανεμώτιας, Λαψάρνων-).

Περαίνων, σημειώνω ότι, ενώ ο άξονας μας δόθηκε πια σε κοινή χρήση, ο «Καλλονής – Πέτρας», ακόμη δεν έχει αρχίσει. Αυτός, μετά το θάνατο του Δημάρχου της Πέτρας αείμνηστου Στ.Παυλή το 2006, που υπήρξε ο επισπεύδων του, απλά ως το 2019, κρεμάστηκε «στον αυτόματο πιλότο». Ως εκ του αποτελέσματος, καταφαίνεται ότι η Επιτροπή μας δικαιώθηκε πλήρως, αφού επέτυχε απόλυτα στο στόχο της. 

Τέλος, πιστεύω, ότι ο «Καλλονής-Σιγρίου» μαζί με το άλλο κεφαλαιώδες έργο, «Λιμάνι Σιγρίου», θα δράσουν ως καταλύτης  συμβάλλοντας στην ΑΝΑΠΤΥΞΗ  της Δυτικής Χερσονήσου, αλλά και ολοκλήρου  της Λέσβου. 

Ευχαριστών για τη φιλοξενία

Δρ. Τάκης Χαραλ. Ιορδάνης  (Ph.D.)

Δεν υπάρχουν σχόλια: