σελ. 16 ΔHMOKPATHΣ Σαββατοκύριακο 11 Μαΐου 2024
Αιολίας
λόγος
Λίγο
προ των Ευρωεκλογών,
εγκαινιάστηκε ο οδικός
άξονας Καλλονής–Σγρίου!
Του Δρος Τάκη Χαραλ. Ιορδάνη (Ph.D.)
Στις προηγμένες χώρες τα αναπτυξιακά έργα κλίμακος, απ’τη σχεδίασή ως
την ολοκλήρωσή τους, χρειάζονται 5-8
χρόνια. Στην χώρα μας αν ποτέ συμβεί
κάτι τέτοιο, θα αποτελεί την εξαίρεση, που επιβεβαιώνει τον κανόνα. Σ’αυτόν, αναμφισβήτητα εμπίπτει και το έργο «οδικός άξονας Καλλονής–Σιγρίου».
Χρειάστηκαν 25! ολόκληρα χρόνια αφ’ότου, ο τότε Πρωθυπουργός Κ.Σημίτης τον εξήγγειλε
μαζί με τον «οδικό άξονα
Καλλονής–Πέτρας», το 1999.
Προ 15μέρου ο Πρωθυπουργός και Πρόεδρος της
Ν.Δ. Κυρ.Μητσοτάκης, στην Αρίσβη, εκεί
στην αρχή του «Καλλονής-Σιγρίου», έκοψε την κορδέλα, δίδοντας αυτόν επισήμως στη
δημόσια χρήση. Στην 25ετία αυτή, κυβέρνησαν έξι Πρωθυπουργοί. Την πατρότητα του
έργου τούτου, ουδείς εξ αυτών, προφανώς, θα μπορούσε κατ’αποκλειστικότητα να
διεκδικήσει. Έτσι, σοφά ποιούντες τόσο ο Πρωθυπουργός, όσο και Υπουργός
Χρ.Σταϊκούρας στις ομιλίες τους κατά τα εγκαίνια του, απέφυγαν να προβάλλουν
αυτό, ως έργο της ΝΔ. Απέφυγαν το λάθος, του τότε Υπουργού Κ.Α.Καραμανλή που επισκεπτόμενος τη Λέσβο, δήλωνε: «Ολοκληρώνονται δύο έργα, το λιμάνι του
Σιγρίου που ξεκίνησε το 2014 πάλι επί κυβερνήσεως της ΝΔ, έχοντας περάσει από
πολλά εμπόδια, καθώς και ο οδικός άξονας Καλλονής –Σιγρίου που πήρε έγκριση και
δημοπρατήθηκε επίσης το 2014» (‘‘ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ’’/25.6.2022). Απαντώντας του, στην επιστολή μου που υπέβαλα
στο γραφείο του, (1/7/2022), έλεγα ότι τα της δηλώσεως του, δεν ανταποκρίνονται
στην πραγματικότητα. Έγραφα: «Τούτο
καταφαίνεται από την παράθεση των σχετικών δεδομένων:
α) Για το έργο «οδικός άξονας Καλλονής – Σιγρίου».
i) Το 2003 και
μετά από τέσσερα
χρόνια αφ’ ότου
εξαγγέλθηκε από τον
τότε πρωθυπουργό κ.Κ.Σημίτη το
1999, ανατεθήκαν στο
εκ του σχετικού διαγωνισμού προκύψαν μελετητικό
γραφείο, οι μελέτες του.
ii) Το 2011 εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ (2007-2013)
επί κυβερνήσεως κ.Γ.Α.Παπανδρέου, δημοπρατήθηκε το 2011,
υπεγράφησαν στη συνέχεια
οι σχετικές συμβάσεις
μεταξύ Δημοσίου και των εκ του σχετικού διαγωνισμού προκυψάντων εργολάβων
την 10η Σεπτεμβρίου
2012 και τελικά
η «πρώτη κασμαδιά» του έργου αυτού έπεσε τον
Σεπτέμβρη του 2013.
iii) Το 2014, τούτο απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ,
επί κυβερνήσεως κ. Αντ. Σαμαρά, τέλος,
iv) Τον Ιούνιο του 2016, επανεντάχθηκε στο νέο
ΕΣΠΑ (20014-2021) επί κυβερνήσεως κ. Αλ. Τσίπρα».
Φυσικά, βιωματικά
αν δεν γνώριζα τα του οδικού αυτού άξονα α)απ’το 1997 που είχα πρωτογράψει στον
τότε Νομάρχη για την ανάγκη χάραξης οδικού άξονα προς αντικατάσταση του καρόδρομου
Καλλονής-Σιγρίου, που μας κατέλειπε απ’τον 19ο αιώνα, η μεγαλοθυμία
του Αβδουλ Χαμήτ του αιμοσταγούς, β) απ’το
2003 που δημιούργησα την Επιτροπή Αγώνα, κι ακόμα γ) αν δεν είχα δημιουργήσει
αρχείο (μ’όλη την αλληλογραφία, έγγραφα μας, απαντήσεις υπηρεσιών, δημοσιεύματα
κ.λπ.), σ’έξι ολόκληρα ντοσιέ, τα 20
αυτά χρόνια, δεν θα αποτολμούσα να γράψω
σ’έναν Υπουργό, ότι τα υπ’αυτόν λεχθέντα, δεν είναι αληθή.
Η
αναγκαιότητα της δημιουργίας της Επιτροπής Αγώνα, προέκυψε το 2003. Τότε, τέσσερα χρόνια αφ’ότου αυτός εξαγγέλθηκε,
ουδεμία σχετική πρόοδος είχε υπάρξει. Το χειρότερο, μεθοδευόταν ο μέσω Παρακοίλων προς Ερεσό-Σίγρι άξονας. Έτσι
δημιούργησα την Επιτροπή
Αγώνα για τον μέσω Σκαλοχωρίου,
βόρειο άξονα. Τούτο ακριβώς έγραφα στην πρώτη προς Πρωθυπουργό (Κ.Σημίτη) σχετική επιστολή μου επισημαίνοντας:
«…Όμως οι ελπίδες μας αυτές (να δημιουργηθεί ο δρόμος μας μέσα
στο Γ!ΚΠΣ) άρχισαν να εξανεμίζονται με
την εξέλιξη που έχουν ως στιγμής τα πράγματα.
Αυτό γιατί, από
της εξαγγελίας σας και μετά αναμέναμε την προκήρυξη της μελέτης εκτελέσεως (νέα χάραξη μερική ή ολική) του
έργου “οδικός άξονας Καλονής – Σιγρίου” (διά του βορείου τμήματος της
χερσονήσου του Ορδύμνου). Αντ’ αυτού, πληροφορηθήκαμε ότι έχει ανατεθεί
από το ΥΠΕΧΩΔΕ σε μελετητικό γραφείο των Αθηνών η μελέτη των
εναλλακτικών λύσεων χαράξεων με οικονομοτεχνικά κριτήρια».
Ο αγώνας μας
έκτοτε, ήταν συνεχής και είχαμε απευθυνθεί και σ’όλους τους ως το 2018 Πρωθυπουργούς
της χώρας, προκειμένου το έργο μας να «ξεκολλήσει» και κάποτε να υλοποιηθεί. Τούτο
γινόταν, όταν τα κατά καιρούς προκύπτοντα προβλήματα δεν επιλύονταν απ’την
ιεραρχία των Υπουργείων. Πέραν του
Κ.Σημίτη, απευθυνθήκαμε τρεις φορές, στον Κωστα Καραμανλή το 2008 και 2009, ζητώντας
να τελειώσουν επί τέλους οι μελέτες του
έργου, (συμβατικά, έπρεπε να παραδοθούν 4ο/2005) ως και χρηματοδοτούμενο,
λόγω του μεγάλου σχετικά προϋπολογισμού του, απ’το ΥΠΕΧΩΔΕ να υλοποιηθεί απ’το Τομεακό αυτού Πρόγραμμα.
Στην τρίτη
μας επιστολή, μάς απάντησε το Υπουργείο, δίδοντας, για αυτόν μόνο 20.000.000
Ευρώ! μάλιστα δια της Περιφέρειας, όταν τελικά, ο προϋπολογισμός του υπήρξε
υπερδιπλάσιος. Τούτο μας οδήγησε στην 1η ολομέλεια της Επιτροπής μας
και στην έκδοση του πρώτου Ψηφίσματός μας, στο οποίο διεκδικούσαμε, περάτωση επί
τέλους των μελετών, ένταξη του έργου στο Δ! ΚΠΣ(2007-2013, πραγματοποίηση του
ως ενιαίο έργο (όχι σαλαμοποιημένο) δια του Τομεακού Προγράμματος
του ΥΠΕΧΩΔΕ. Το ψήφισμα μας αυτό (8ος/2009)
υποβάλαμε, τόσο στον Κ.Καραμανλή όσο και στο
Γ.Α.Παπανδρέου (νεοεκλεγείς
Πρωθυπουργός, απ’τις εκλογές
4/10/2009).
Ένα χρόνο μετά, του απευθύναμε δεύτερη επιστολή(9ος/2010),
γράφοντας:«…ατυχώς ουδέν το ουσιαστικό
έγινε και το έργο αυτό βρίσκεται σε πλήρη στασιμότητα». Αφού δε διεκδικούσαμε
τα στην προ έτους επιστολή μας, εκφράζαμε την έντονη ανησυχία μας στο να μη πραγματοποιηθεί
ποτέ το πολυπόθητο αυτό έργο, επειδή η χώρα είχε ήδη μπει στα Μνημόνια και στο ΔΝΤ. Συνυποβάλαμε δε, το 2ο
ΨΗΦΙΣΜΑ μας, όπου μεταξύ άλλων αναφέραμε:«…είναι κρίμα και άδικο να πληρώσουμε εμείς
την κρίση… (όταν ο δρόμος αυτός) θα
έπρεπε να είχε ήδη πραγματοποιηθεί με τα κονδύλια του Γ! ΚΠΣ».
Με την έναρξη του έργου(9ος/2013),
υπήρχε η πληροφόρηση ότι τούτο κατά 99% θα απεντασσόταν απ’το ΕΣΠΑ(2007–2013). Απευθυνθήκαμε στον τότε Πρωθυπουργό Αντ.Σαμαρά(10ος/2013)
ζητώντας να παρέμβει, γράφοντας του: «Αποτρέψετε τον όποιο Υπουργό σας να υπογράψει την απένταξη του έργου μας κατά τα ανωτέρω,
πράγμα που στην πράξη θα καταδείξει στα
μάτια όλων των Λεσβίων και όχι μόνο, πως Η
ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ,
ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ “ΤΡΥΠΙΑ ΚΟΥΡΕΛΟΥ”». Δυστυχώς, δεν εισακουστήκαμε και τούτο απεντάχθηκε(12ος/2014).
Η επανένταξή του, μετά
από πολλές αγωνίες έγινε, επί κυβερνήσεως Αλ.Τσίπρα(7ος/2016).
Ατυχώς, ως εκ των οικονομικών περιπετειών, κ.άλ. της «Τοξότης Α.Ε.», αλλά και τα τότε
ενδοεταιρικά προβλήματά της «ΑΚΤΩΡ Α.Ε.» που είχε πια αναλάβει το
έργο, πρακτικά είχαν «παγώσει» την πρόοδο αυτού. Απευθυνθήκαμε στον
Πρωθυπουργό Α.Τσίπρα(9ος/2018) γράφοντάς του «…ομοίως –όπως για το Λιμάνι του Σιγρίου– να
δρομολογήσετε την επανέναρξη και τελικά ολοκλήρωση της κατασκευής του οδικού
άξονα Καλλονής-Σιγρίου. Έτσι, ώστε η
μεγαλόνησος του Αρχιπελάγους Λέσβος, αποκτώντας το αναπτυξιακό αυτό
ζεύγος έργων, καταφέρει κάποτε να βρεθεί σε παρόμοιο βήμα ανάπτυξης προς
άλλα ήδη αναπτυγμένα νησιά του Αιγαίου».
Στον νυν Πρωθυπουργό πίστευα ότι δεν θα χρειαζόταν να απευθυνθώ. Ατυχώς
όμως δυο μέρες προ της εγκαινιάσεως του οδικού μας άξονα απ’αυτόν, αναγκάστηκα
να υποβάλλω στο γραφείο του ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ για τον μελετητή και όλη την ιεραρχία
του Υποδομών&Μεταφορών ως και τους τρεις τελευταίους Υπουργούς του. Τούτο αφού,
στη διασταύρωση του άξονα αυτού με τον αγροτικό δρόμο Αντίσσης-Λαψάρνων που
τέμνονται κάθετα, χωρίς ορατότητα, χωρίς πρόβλεψη κόμβου κ.λπ. και που τους το είχα επισημάνει επανειλημμένα απ’το
2013, δεν έδωσαν λύση και μένει εκεί, στημένη παγίδα θανάτου, ες αεί.
Μετά την εγκαινίαση του «Καλλονής-Σιγρίου», εκ του αποτελέσματος, η
Επιτροπή Αγώνα δικαιώνεται πλήρως. Τούτο δε, όταν εξ αντιδιαστολής ο
«Καλλονής-Πέτρας», ακόμη δεν έχει αρχίσει.
Προσωπικά, που για 20 συναπτά έτη
αγωνίσθηκα με συνέπεια, συνέχεια και πίστη στο σκοπούμενο, μόνο χαρά
αισθάνομαι. Τη χαρά της δημιουργίας. Πάντως, μετά και τη λύση μικρών προβλημάτων
του, ως αυτά στις τρεις διασταυρώσεις -Αγ.Τριάδα Καλλονής, Ανεμώτιας, Λαψάρνων-
αναμφισβήτητα τούτος θα παίξει τον ρόλο του, γενόμενος ιμάντας αναπτυξιακής ανέλιξης της Δυτικής
χερσονήσου, αλλά κι ολόκληρης της Λέσβου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου